nougattårta

 
Bakade den här till mig själv på min födelsedag igår hehe (jag tar alla tillfällen i akt). Receptet är ur egen fantasi, jag var sugen på en chokladtårta med nougatfyllning men hittade inget bra recept så jag satte ihop ett eget. Tårtbotten gör jag alltid på samma sätt och det är definitivt ett av de bästa tårtbottenrecepten (inga halvfabrikat här inte), fast förra gången när det blev en jordgubbstårta var det såklart utan kakao i.
 
Tårtbotten
  • 5 st ägg
  • 2 dl socker
  • 1 dl potatismjöl
  • 1 dl vetemjöl
  • 1/2 dl kakao
  • 3 tsk bakpulver
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda potatismjöl, vetemjöl, kakao och bakpulver i en skål (ordentligt). Rör ner mjölblandningen i äggsmeten, men rör så lite som möjligt. Smörj (och bröa) en rund tårtform (24 cm eller aningen mindre). Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40-45 minuter. När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager, jag använder sytråd.
 
Fyllning: nougatfrosting
  • 250-275 g rumsvarmt smör
  • 3-3½ dl florsocker
  • 1 dl kakao
  • 250 g nougat (jag använde Odenses bak-nougat)
  • 1 dl vispgrädde
  • 1/2 tsk vaniljsocker
Smält nougaten över ett vattenbad. Vispa smöret fluffigt. Tillsätt florsocker och kakao och vispa till en jämn frosting. Tillsätt den smälta nougaten och vaniljsockret. Vispa samman och tillsätt till sist grädden. Vispa samman försiktigt tills det blir en jämn frosting/mousse.
 
Nu är det dags att börja montera ihop tårtan. Använd det översta bottnet längst ner på tårtan och den understa längst upp, på så sätt blir tårtan platt och jämn på toppen. För att få en saftigare tårtbotten som inte kommer bli torr redan dagen efter brukar jag hälla t.ex. lite saft över (förändrar inte smaken vad man kan känna), den här gången använde jag sockrat kaffe då jag tyckte det passade till chokladbotten - pensla då med eller häll försiktigt över lite kaffe med en sked på alla botten. Bre sedan över hälften av fyllningen på ett botten, lägg över nästa botten och bre över resterande fyllning och avsluta med det sista tårtbottnet.

Glasyr & dekoration
  • 50 g mörk choklad
  • 50 g nougat
  • 2 msk florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1,5 dl creme fraiche
Smält chokladen och nougaten helt och blanda ner florsocker och vaniljsocker. Blanda ner creme fraiche lite i taget. Blanda om till en jämn blank glasyr. Täck tårtans kanter och ovansida med glasyr och ställ tårtan kallt. 
 
Dekorera valfritt. Jag malde hasselnötter som jag strödde över hela tårtan och dess kanter. Min syster föreslog kokos som ett annat alternativ. Jag ville dekorera med jordgubbar i mitten men hade inga färska så det fick bli spritsad grädde, hela nötter och lite kolasås. Det är enbart fantasin som sätter stopp för hur en tårta ska dekoreras!
 
Ställ tårtan kallt i kylen! Den är godast om den har fått stå där ett tag.

Kommentarer
Postat av: Fatma Bi

Åhhh ser sååå yummy ut! Grattis i efterskott, hoppas du hade en underbar dag! :)

Svar: Tack så mycket!
Nida V.

2012-08-17 @ 16:15:59
URL: http://fatmabi.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Grattis :) btw går kvinnorna till moskén på eid och ber de också då eidbönen?

Svar: Tack! Eid bönen är sunnah för såväl kvinnor som män. I somliga moskéer är det bara män som ber eid-bönen pga antingen gammal tradition att kvinnor stannar hemma eller pga mån av plats (i många moskéer finns det inte ens plats för alla män som kommer utan de får be ute på gatan!). I andra moskéer är det däremot mer vanligt att det är fullt av kvinnor och barn på eid bönen :)
Nida V.

2012-08-17 @ 23:27:35
Postat av: Anonym

Hey Enida!
Jag läser din blogg och ser att du är troende och väldigt påläst inom islam, och att många söker sig till dig när de har frågor inom islam.
Därför tänkte jag också fråga dig, du är ju troende och just på detta inlägg skriver du att du bakade en tårta till din födelsedag, men firar du din födelsedag? Ska man göra det inom islam? Har läst och hört av andra att man inte ska fira sin födelsedag inom islam, men att andra gör det. Alltså, vad är fel respektive rätt?

Och när vi väl är inne på det, hur är det med musik?
Är det tillåtet? Då vissa också säger att det är fel respektive rätt.

Tacksam för svar! :)
Ha en fin dag.

2012-08-23 @ 15:36:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0