oblanda

 
Ännu en typisk bosnisk kaka som jag vet även i andra delar av landet kallas för oblatne, jag tycker dock det ordet låter klumpigt på något konstigt sätt och håller mig till sydöstra Bosniens oblande. Även fyllningen kan göras på många, många olika sätt men såhär gör min mamma det och såhär tycker jag om det!
  • Ett paket rån - bild här för er som inte vet hur det ser ut
  • 1 ägg
  • 1 dl socker + 3,5 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 3 dl mjölk
  • 200 g rumsvarmt margarin
  • 3 msk kakao
  • 1 msk kaffe (pulver)
Knäck ägget i en kastrull och vispa upp för hand med ballongvisp, tillsätt 1 dl socker och vispa ihop. Vispa sedan ner mjölet stegvis utan mjölk (för att undvika klumpar) och vispa därefter ner mjölken lite åt taget. Koka upp nu försiktigt på låg värme under ständig omrörning tills det tjocknar - se till att röra hela tiden så det inte bränner i botten. När fyllningen tjocknat, ställ den åt sidan. Blanda nu samman resten av sockret, kakao och kaffe i en skål. Skär det rumsvarma margarinet i små bitar och rör samman. Häll nu ner allt detta i fyllningen och rör om tills allt blandats samman och margarinet smält i den fortfarande varma fyllningen. Ställ sedan fyllningen i kylen för att den ska stelna en aning.
 
Plocka sedan fram rånen och bre på ett lager fyllning på varje förutom översta - alla hål ska täckas men det ska inte finnas överflödig fyllning utöver det (rinner bara ut och gör kakan kladdig isåfall) så dra gärna med slickepotten (eller vad man nu använder) över rånet för att få bort överflödig fyllning. Lägg sedan någonting tungt på den översta en stund så att bladen inte börjar vika sig. Skär slutligen i rutor av valfri sort och storlek - både rektangulära och kvadratiska är vanliga, jag körde på "baklavaformen" den här gången.
 
Förvaras kallt i kylen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan du testa och göra brownie kakor someday? :=

2012-12-11 @ 21:18:53
Postat av: Aida

Nu får du faktiskt dela med dig :D!!! Nu blev jag helt sugen på detta, nisam jela på hundra år typ :( . ..min favorit sen jag va liten!!! :D

2012-12-11 @ 22:01:04
Postat av: ajshå

oblande e så gott! En gång när min svärmor skulle göra fyllningen så råkade min svärfar lägga in malda valnötter (de var ämnade åt baklavan), men det blev faktiskt jättegott att ha det i oblande istället :)

2012-12-13 @ 17:37:45
URL: http://akeys.blogg.se
Postat av: Anonym

Råkade ? Jag vet folk som lägger i malade valnöter menat då.

Svar: Ja, det finns fyllningar med nötter i :)
Nida V.

2012-12-16 @ 18:44:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0