gulaschsoppa



Ett mat-tips är gulaschsoppa, jag tröttnar i alla fall aldrig på det. Det är en sådan där maträtt jag kan göra lite då och då och jag är lika sugen varje gång. Som godast är det när man slänger i en massa olika kryddor som man själv vill ha i. Jag vet aldrig hur mycket och vad jag lägger i, brukar ösa på med kryddor och smaka av och krydda igen ifall det skulle behövas. Receptet är för ca 5-6 portioner.
  • 1 stor gul lök
  • 6 stora potatisar
  • 500 g köttfärs
  • 1 burk krossade tomater á 400 g
  • 0,5 pkt passerad tomat 
  • 2 msk tomatpuré
  • 7 dl vatten
  • 2 vitlöksklyftor
  • Salt, svartpeppar, paprikapulver, oregano, kött&grill-krydda och/eller andra kryddor
Skala och grovhacka löken. Skala potatisen och skär i små kuber. Fräs lök i olja eller smör i en stor gryta, krydda med paprikapulver. Smula ner färsen och bryn tills den får färg, salta köttet och krydda med kött&grill-krydda. Lägg i potatiskuberna, krydda mer med paprikapulver och rör om alltihop. Rör ner tomatkross, passerad tomat och tomatpuré. Häll på hett vatten. Pressa ner vitlöksklyftorna och krydda på. Koka under lock 15-20 minuter tills potatisen är mjuk. Smaka av!
Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0