broccoli- och potatissoppa

 
Det här receptet hittade jag i kommentarsfältet hos Mrs Coskun, så tacka vetja den personen som tipsade om soppan för den var riktigt god - fråga min syster som bara ville ha mer och mer. Här kommer det (samo za tebe Lamija), lite redigerat:
  • 1 gul lök
  • 2-3 potatisar
  • 250 g broccoli (jag använde färsk)
  • 1 grönsaksbuljong
  • Ca 1 l vatten
  • 2-3 dl vispgrädde
  • Salt, peppar
  • Ostskivor
Skala och hacka löken i små bitar. Skala potatisen och tärna den samt skär broccolin i småbitar. Lägg löken, broccolin och potatisen i en kastrull och häll på uppkokat vatten (jag kokar alltid upp i vattenkokare men man kan lägga i allt i kallt vatten också och låta koka upp). Koka upp och låt koka tills allt blir mjukt. Mixa sedan hälften av eller hela soppan i en mixer (beroende på om man vill ha bitar i eller ej) och häll tillbaka den i kastrullen igen. Tillsätt grädde, smula ner buljongen och smaka av med salt och peppar. Vill man göra den tjockare än den är, blanda maizenamjöl med kallt vatten i ett glas och rör sedan ordentligt ner det i soppan. Låt koka i ytterligare 5-10 minuter. Slutligen, ha i några ostskivor (5-10 st) och rör om tills osten smält.

Kommentarer
Postat av: Fatma Bi

Åhhh den här soppan e så goood, är gott med lite blomkål i också :)

2012-08-01 @ 01:57:16
URL: http://fatmabi.wordpress.com/
Postat av: Amra

Hejsan!
Jag är en trogen följare av din blogg och jag önskar att du hade velat uppdatera lite oftare, även om jag förstår att det inte kan vara lätt att hinna med tanke på jobb, hushåll osv. Men tack för mycket intressant och fin läsning!

Jag själv är inte det minsta troende och har tyvärr dålig erfarenhet av människor som är det.
Du verkar däremot ha koll på det du skriver om och så därför vore det hemskt snällt av dig om du kunde svara på några av mina frågor rörande Islam.

Bär du slöja, och varför/varför inte? Vad anser du om Islam, kvinnan och slöja? Vad anser du om traditionen som vissa religiösa sekter i Bosnien håller sig till där kvinnan inte får vidröra, prata eller få ögonkontakt med män som inte tillhör deras egna familj?

Sedan undrar jag lite om frågan religion/tradition. I många (i vissa i större utsträckning än andra) muslimska länder idag har inte kvinnan ens i närheten lika mycket sociala rättigheter som mannen. Jag syftar inte på extrema fall där hon inte får plugga eller jobba, utan fall där det finns många sociala beteenden/tankar/åsikter som mannen i mycket större utsträckning tillåts ha än kvinnan. Anser du att Islam är delaktigt i denna uppdelning av man/kvinna eller handlar detta bara om sociala kvarlevande traditioner? Jag tänker att tankesättet kanske möjliggörs av små enkla religiösa ting så som att kvinnan måste be bakom mannen i moskén, att hon inte får vara med vid jordfästningen av sina nära och kära, att hon inte får visa för mycket hud osv. Eller är jag ute och cyklar tycker du?

Om jag är otydlig i mina exempel på "social ojämlikhet" i "vissa länder" kan jag tydliggöra.

Jag förstår också att det finns orättvisor även i kristna länder. Men jag tänkte att detta var ett bra tillfälle att fråga dig vad du anser om kvinnosituationen i den muslimska världen då du verkar ha mycket tankar kring just Islam.



Svar: Hej du! Ser att du lämnat en mejladress så jag hoppas du tycker det är ok om jag svarar på dina frågor via mail. Det är väldigt många frågor (vissa lite tyngre och kräver mer eftertänkta svar) så att svara här i kommentarsfältet hade varit alldeles för rörigt, och att göra ett inlägg om det alldeles för brett. Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan men behöver lite tid till det så kan inte lova att ett mejl ploppar upp genast eller så.
Nida V.

2012-08-01 @ 12:41:28
Postat av: Mrs coskun

Åhhhh ska lätt testa den inshallah!du gjorde mig sugen ;) förresten skrev till dig på instagram ;)

2012-08-01 @ 16:39:35
URL: http://www.rgc.nu
Postat av: amra

Tack tack, det går jättebra! Snällt av dig att vilja svara :)

2012-08-02 @ 20:06:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0