zakat & sadaqatul fitr

Hej! Hoppas att du tycker det är okej att jag frågar en sak angående religion.. detta pga att du verkar insatt :) Tänkte fråga angående zekat och vitr. Jag har läst på lite men förstår ej riktigt på bosniska allt.. om du kan ta det lite på svenska? När ger man zekat och när ger man vitr? Hur mycket? Tack på förhand !
 
Självklart är det okej, jag svarar gärna på frågor om jag kan! Jag ska försöka ge en bild av vad zakat och vitr (sadaqatul fitr) är och hur de skiljer sig mellan varandra. Ska försöka vara noga så jag inte skriver något som är fel.. & Allahu alem.

Zakat är en av de fem pelarna i Islam, alltså lika viktigt som t.ex. bönen, eller fastan. Hur mycket zakat som ska betalas avgörs av ens förmögenhet medan sadaqatul fitr avgörs av antalet medlemmar i hushållet. Zakat kan man alltså se som en slags skatt som man är man skyldig att ge när ens förmögenhet når ett föreskrivet belopp som kallas nisab, medan sadaqatul fitr är en slags avgift som betalas av alla som har mat för en dag (fastande som icke fastande, rik som fattig, ung som gammal). Båda är obligatoriska. Hehe, låter så flummigt med skatter och avgifter, pengarna går ju till välgörenhet, inte för att man ska vara medlem av the muslim ummah liksom.. men för enkelhetens skull kan vi kalla det så.  

Sadaqatul fitr ges under Ramadan och måste ges innan bajram/eid-bönen infaller och är en stor del av Ramadan och ens fasta, då den renar ens fasta och fullbordar den. Avgiften per person bestäms varje år, rijaset i Bosnien brukar komma med ett uttalande med 3 summor varje år, till exempel 50 kr, 100 kr och 150 kr (inga riktiga siffror, bara exempel) beroende på hur ens finansiella situation ser ut. Den lägsta summan ger de som är fattigast och den högsta de som har och kan. Man betalar då summan per person för samtliga familjemedlemmar i hushållet, även de minsta. Så i Sverige i en familj på 5 pers skulle det alltså bli 5*150 = 750 kr.
 
Zakat däremot är en viss procent (2,5%) av ens förmögenhet som man har innehaft under ett helt månår. Viktigt att nämna är att zakat inte bara ges på insparade pengar utan även på andra tillhörigheter av värde som guld och silver. Det är därför mycket viktigt att väga sitt guld/silver för att veta hur mycket man har och om värdet överstiger nisab. Även zakat ges varje Ramadan, men det är nog inget måste då zakat inte är kopplat till en viss tidpunkt som sadaqatul fitr är, däremot väljer de flesta att ge under just den här välsignade månaden. Det viktiga är att man har ett "zakat år" så ger man zakat den 10 Ramadan i år, så ger man den 9 Ramadan nästa år osv.
 
Hoppas det var någorlunda tydligt.. jag är lite osäker på exakt hur man beräknar zakat, på vilken summa, om det är det man hade förra året eller det + vad man tjänat in under det gågna året. Så som jag förstått ska det vara på det man hade förra året eftersom det man tjänat in har man inte haft under ett helt år, och nästa år beräknar man zakat på det som man har nu insparat nu vid den här tidpunkten. Dock har jag hört lite annat som förvirrat mig.. som ni ser är jag också väldigt ny på det här med zakat! Det här är andra gången för mig i år inshAllah. Måste fråga någon som kan innan det är dags. Kommentera gärna ni som vet :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

1) så zakat ger alla som absolut inte är fattiga och inte kan? det finns ingen gräns som nu har man nåt den? "när en förmögenhet når ett visst föreskrivet belopp som kallas nisab" är det det som du inte heller är säker på? haha så svårt och fatta allt :p

eftersom du skriver att det är ditt andra år antar jag att det är sedan du flyttade hemifrån så att säga:p betalar man det för sig också om man skulle va tvungen o flytta hemifrån fastän man inte gifter sig tex pluggar på annan ort?

jättebra blogg!

Svar: • Först & främst; blogg.se strular rejält så att det saknas mellanrum mellan raderna är inte mitt fel, haha .. hoppas det här blir lästbart ändå: Nja, zakat ger alltså alla som har en förmögenhet som överstiger värdet av nisab. Dvs man är inte skyldig att ge zakat om de pengar man har insparade och allt annat av värde är under ett visst belopp. Även nisab bestäms löpande varje år.. har inte kollat upp vad det ligger på nu men som ett exempel, låt oss säga att nisab är 25.000 kr. Då är ALLA som har över 25.000 kr skyldiga att ge zakat, oavsett om man är gift, ogift, studerande, icke-studerande osv.. Det jag inte är säker på är om man i år ger zakat för hur mycket pengar man hade förra året vid den här tidpunkten eller hur mycket man har nu, dvs om jag som ett exempel hade 50.000 förra året och har tjänat in 50.000 till under året som gått och har 100.000 nu, ger jag zakat på 50.000 eller 100.000. Det är lite som förvirrar mig eftersom man säger att man ska ha innehaft pengarna i ett helt år.

& yes, det är sedan jag flyttade hemifrån och det är pga att mamma och pappa skötte allt som hade med zakat att göra när jag bodde hemma, hehe. Men som sagt, det spelar ingen roll var man bor eller om man är gift eller ej, så länge man har pengar (guld, silver också givetvis) som är lika med eller större än nisab så ska man ge zakat vilket är 2,5.


Din andra fråga censurerade jag tyvärr bort (så du inte tror att halva din kommentar bara försvann haha), som du har märkt har jag blivit ytterst privat av mig i min nya blogg och detaljer om mitt liv, hur jag lever, bor osv vill jag helst utelämnas. Jag svarar dock gärna på dina frågor privat via tex mejl om du vill! :)
Nida V.

2012-07-24 @ 12:17:51
Postat av: Mina

Har du slöja?

:-]

2012-07-24 @ 15:29:28
Postat av: Anonym

Hur menar du att summan bestäms varje år? Vart, hur får man reda på det?Har den bestämts nu? Måste man också fråga den man ger om de vill acceptera pengarna som sadaqatul fitr?

2012-07-27 @ 20:26:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0