zakat & sadaqatul fitr part 2

Hur menar du att summan bestäms varje år? Vart, hur får man reda på det?Har den bestämts nu? Måste man också fråga den man ger om de vill acceptera pengarna som sadaqatul fitr?
 
Uppstod en hel del frågetecken kring mitt inlägg om zakat & sadaqatul fitr, så tänkte reda ut några av dem här.
 
Varför sadaqatul fitr ändras (hur mycket man ska betala) och gränsen på nisab också ändras är för att levnadsstandarden, ekonomin, priser på mat/varor, värdet på guld/silver osv ändras hela tiden och det är utifrån detta som sadaqatul fitr och nisab beräknas.
 
Här har rijaset i Bosnien fastställt årets sadaqatul fitr och här har de fastställt nisab-gränsen. För oss som är bosatta i diaspora (dvs utanför Bosnien) ligger alltså årets sadaqatul fitr på minst 10 euro per person. Jag har även sett att minimum är 75 kr på andra sidor som Islamic Relief. Nisab för zakat ligger på 3769 euro. Alltså, alla som har över ca 33.000 kr är skyldiga att ge 2,5% i zakat på sin förmögenhet.
 
Jag vet inte om man måste fråga den man ger, jag har inte hört något sådant. Däremot kan man inte ge till vemsomhelst utan de man ger zakat/sadaqatul fitr ska vara berättigade till det enligt sharia. Sen får man även ge det till de som samlar in zakat och sedan ger det vidare, t.ex. vissa organisationer. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Fastar du verkligen varje dag nu under ramadan? Är det inte svårt att fasta när/om du jobbar? Är lite nyfiken då jag tycker det är otroligt starkt av dem som klarar det !

Svar: Ja, det gör jag - jag tycker inte alls det är jobbigt! Jag menar det ska inte vara lätt att fasta, men det är inte heller helt outhärdligt. Allah swt förenklar för en, jag skulle aldrig i vanliga fall klara av att vara helt utan åtminstone vatten i 20 timmar och samtidigt jobba hela dagarna, men med fastan går det bra alhamdulillah - har man viljan så kan man och Gud kommer hjälpa en igenom det och inte göra det svårare för en utan tvärtom!
Nida V.

2012-07-29 @ 20:11:05
Postat av: Anonym

Vart kan man ge zakat då? Ska man ge till organisationer eller hur går man tillväga? Allt det är nytt för mig så jag skulle verkligen behöva lite råd.

Svar: Man kan ge personligen tex om man känner någon fattig eller vet om någon i en sådan situation. Här i Sverige är det nog svårt att hitta men många kan hitta/känna till mycket fattiga familjer från sina hemländer som behöver hjälp. Men man kan även ge till de som samlar in zakat och sedan ger det vidare till fattiga individer (då måste man vara säker på att de gör det), förra året gav vi tex zakat i den lokala bosniska moskén där zakat samlades in för att sedan distribueras vidare till behövande. Kolla typ Islamic Relief!
Nida V.

2012-07-30 @ 17:24:00
Postat av: Anonym

nisab är alltså zakat och sadaqatul fitr är det man ger under ramadan? Zakat kan man ge lite som man vill under året men det ska uppstiga till 2,5 procent? och fitr ger man bara ex 20 euro per familjemedlem under ramadan?
TACK du är till stor hjälp!

Svar: Nisab är själva gränsen på när man är skyldig att ge zakat, dvs nisab = 33000 kr, alltså alla som har över 33 tkr är skyldiga att ge zakat. Då ger man 2,5% på sina sammanlagda besparingar (och inte bara 33000). Nej, man behöver inte ge zakat under Ramadan men de flesta gör det eftersom 1) man ska ge zakat varje år vid samma tidpunkt och det underlättar om det är Ramadan, 2) man får högre belöning för varje god gärning under Ramadan än annars. Glöm inte att man ska ge zakat på sitt guld/silver också.
Sadaqatul fitr är precis så som du säger och inget krångligt alls: alltså 20 euro per familjemedlem, som ska ges INNAN bajram/eid infaller.

Så lite så! :)
Nida V.

2012-07-31 @ 19:30:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0