chili con carne

 
Här kommer ääääntligen receptet på min chili con carne som jag hade uppe i min förra blogg och som tydligen blev en hit, för sedan jag stängt ner den har jag fått förfrågningar om det här receptet många gånger av olika läsare. Och ja, det är verkligen så gott. Man jublade inte direkt i skolan om det stod chili con carne på matsedeln, jag gjorde inte det i alla fall, men den här hemlagade är supergod.
  • 1 stor gul lök
  • 1 röd paprika
  • 500 g nötfärs
  • 1 burk krossade tomater
  • 2 burkar vita bönor i tomatsås
  • 2 msk tomatpuré (jag brukar även ha i lite chilisås om jag har det hemma)
  • 1 köttbuljongstärning
  • Salt (1 tsk), svartpeppar (1 krm), paprikapulver, chili och kryddor efter smak
  • Ev. 1 liten burk majs
Skala och finhacka löken samt skär paprikan i små bitar. Bryn färsen i matfett i en gryta med löken tills den fått fin färg (fast låt först löken bryna själv ett tag). Krydda köttet lite (t.ex. kött- och grillkrydda). Lägg till paprika. Tillsätt krossade tomater och bönorna samt tomatpuré (och chilisås). Och majsen, om man vill ha i den. Smula ner köttbuljongen, salta, peppra och krydda (jag brukar ösa på med alla möjliga kryddor, bl.a. kött&grill-krydda utöver de som står i ingredienserna). Låt grytan småputtra 15-20 min på spisen. Servera med kokt ris och broccoli.
Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0