ugnsbakad kyckling a lá nida


 
Två läsare har frågat om mitt ihopimproviserade recept på kyckling i ugn serverat med couscous-paprika-something, receptet ihågkommet från min gamla blogg (jag är imponerad). Så här kommer det igen. Smakar verkligen delicious, men kom ihåg att turkisk yoghurt till är ett absolut måste.
  • Kycklingfiléer
  • Flytande Milda margarin
  • Kryddor (salt, peppar, paprikapullver, grillkrydda osv)
  • Couscous
  • Paprika
Jag testade alltså att tillaga kyckligen på nästan samma sätt som jag gör lax, det vill säga inpackat i folie i ugnen. Voila, även med kyckling funkar det, den förblev så otroligt saftig! Man lägger alltså två längre aluminiumfoliebitar kors och tvärs i en form. Pensla foliepappret med Milda, lägg på filéerna. Skvätt eventuellt lite citronsaft över dem, krydda med valfria kryddor. Packa ihop folien till ett paket och in med det i ugnen (ca 45 minuter på 175 grader)

Under tiden: tillaga couscousen enligt anvisningarna på paketet. Skär en stor paprika i små bitar och stek det några minuter i smör i en stekpanna. Jag hällde på lite med gurkmeja så allt får en liten gul färg sen, men det är inte alls nödvändigt. När couscousen är klar, blanda med paprikan (i stekpannan eller direkt i en skål).

Servera med turkisk yoghurt och njut.
Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0