röd linssoppa

 
Den här soppan är sååå god! En favorit, definitivt. 
  • 3 dl röda linser
  • 5-7 dl vatten
  • 1 grönsaksbuljong
  • 1 lite mindre/mellanstor gul lök 
  • ½ pkt passerad tomat
  • ½ burk krossad tomat
  • Olja
  • Salt & vegeta
Skölj linserna (tänk typ tvätta ris) i en bunke ett antal gånger. Lägg linserna i en gryta och häll på kallt vatten. Låt stå i ca 5-10 minuter för att det ska svälla en aning. Sätt på värmen på plattan och låt koka upp, koka på låg värme tills linserna "faller sönder" (ca 35 min). Smula ner en grönsaksbuljong och rör om. När soppan nästan är färdigkokt, skala löken och finhacka den smått. Häll några msk olja i en liten stekpanna, värm oljan och bryn löken i den tills den får lite färg. Häll i passerad tomat i löken och rör om. Rör sedan ner det i soppan. Häll även i krossade tomater och rör om alltihop. Smaka av med vegeta och salt. Låt puttra ytterligare 10-15 minuter på svag värme, tillsätt mer vatten vid behov. 
 
Tips: servera med citron, blir så gott att pressa i lite citronsaft i sin sopportion. Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: H

Kan du inte skriva ett recept på lussekatter? Passar bra till den här årstiden tycker jag :) Finns en massa på nätet men älskar just dina recept för dem är perfekta med mått och ingredienser ;) TACK återigen för din hjälpsamma blogg!

Svar: Tack själv för din kommentar! :) lussekatter kommer så fort jag får tid att göra dem, kanske i helgen - blev supersugen nu.
Nida V.

2012-11-03 @ 22:32:32
Postat av: Svarten

Jag har lagt till din blogg på länklistan "Muslimer som bloggar: http://tinyurl.com/bobxj5x

2012-11-04 @ 14:37:05
URL: http://svarten.blogspot.com/
Postat av: Anonym

:) tycker jätte mycket om den. Man kan också tillägga morötter i soppan som jag har hittat på en recept.

2012-12-16 @ 16:09:29
URL: http://sweetsblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0