the days of tashriq

Idag är det Arafat-dagen! Hoppas ni som kan och vill inte glömt bort att fasta på denna välsignade dag då vår vackra religion fullbordades. Profeten (saw) säger i en hadith "att fasta under Arafah dagen belönas av Allah genom att det föregående samt det kommande årets synder förlåts". 
 
En påminnelse; takbir ska reciteras efter varje fard (obligatorisk) bön från och med morgonbönen idag till och med eftermiddagsbönen på måndag (sista dagen av bajram), så kallad takbir at tashriq. Och imorgon smäller det - vi firar vår viktigaste högtid kurban bajram slash eid al adha. Passar på att önska er alla en fantastisk bajram redan nu, hoppas ni firar den med glädje tillsammans med nära och kära!
 
Bjuder på en superfin ilahija, passande för dessa dagar.  
 
 
Uzmi svoga Ismaila, tuzna srca kreni s njim
rad Allaha odrici se, i ti budi Ibrahim.
  
Okreni se cjelim dzanom, tijelom, dusom, srcem svim.
prema Jednom Jedinome, i ti budi Ibrahim.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Får man fråga vad du fixar för gott till Bajram? :) Blir det baklava? I s fall kunde du lägga ut ditt recept här så vi andra kan ta del av den :) Kram

Svar: Tyvärr har jag inte gjort någon baklava, mamma och svärmor skämmer bort mig så mycket med sina baklavor så jag får ingen chans att göra egen, haha. Vi firar bajram borta denna gången så det blev ingenting gott från min sida :)
Nida V.

2012-10-25 @ 10:07:43
Postat av: Marko

"Profeten (saw) säger i en hadith "att fasta under Arafah dagen belönas av Allah genom att det föregående samt det kommande årets synder förlåts".

Då kan man med andra ord göra vad fan man vill under året (som är emot Islams regler och lagar) och ändå bli förlåten för alla synder. Ungefär som katolicismen. Underbart ju, då behöver ni ju inte vara så rädda för att bli straffade om ni dricker alkohol, kaffe (koffein är en drog) osv så länge ni fastar under Arafat dagen.
Bra Enida att du har visat den rätta vägen för er galningar.

Synda på ni otrogna, Gud förlåter ändå allt

Svar: Enda anledningen till att jag publicerar din kommentar Marko, är för att du den här gången faktiskt väcker en intressant fråga (om än dock på ett mycket barnsligt sätt). Islam funkar inte som så att man kan synda hur mycket man vill och sedan förlåtas gång på gång genom att be någon bön eller undvika mat/dryck i 10 timmar en dag. Alla som har en lite djupare förståelse för Islam och profetens (saw) hadither samt Guds barmhärtighet och förlåtelse vet nog vad profeten (saw) syftar på när han säger att fastan under Arafat dagen belönas med att man blir skonad för sina synder. Först och främst rör det sig om mindre synder, inte stora. För det andra krävs det UPPRIKTIG ånger för att även de små synderna ska bli förlåtna. Man kan inte synda sönder sig, fasta en dag en gång om året och tro att man är ren. Med uppriktig ånger menas att man ber Gud om förlåtelse, verkligen ångrar sina synder med hela sitt hjärta samt 'lovar' att aldrig upprepa de synderna igen. Så, nej, riktigt så enkelt är det inte som du tror. Tack och hej för visat intresse, du kan sluta slösa din tid på att spamma min blogg nu för jag lovar dig att jag inte ägnar mer än en sekund åt dina kommentarer (vanligtvis) och den sekunden går åt att radera, inte ens ÖGNA igenom.
Nida V.

2012-10-25 @ 13:05:35
Postat av: Marko

"Först och främst rör det sig om mindre synder, inte stora."
Vem påstår det? Det är en tolknings fråga, det är därför det finns olika former av Islam, som det finns inom Kristendom och Judendom.Tolkningsfråga, alla ni religiösa människor tolkar era skrifter på olika sätt. Eller hur?
Så återigen, det är du som tolkar detta på ditt sätt. Men säger Muhammed :"att fasta under Arafah dagen belönas av Allah genom att det föregående samt det kommande årets synder förlåts" så tolkar jag det så på mitt sätt (att man kan göra vad man vill) du tolkar det på ditt sätt, någon Ibro i Bosnien tolkar det på sitt sätt, någon Jake från USA tolkar denna skrift på sitt sätt och vips så har vi olika former av en religion.

"För det andra krävs det UPPRIKTIG ånger för att
även de små synderna ska bli förlåtna"

No shit Sherlock, det är ju klart. Så länge man är helt ärlig och UPPRIKTIG så blir man förlåten. Så är det inom katolicismen och även inom Islam enligt mina tolkningar.

"jag lovar dig att jag inte ägnar mer än en sekund åt dina kommentarer"

Vidi je, opet lazes, inte första gången du påstår detta. Se till att fasta ordentligt nu, och be om förlåtelse lilla flicka. Även små vita lögner är en synd.

2012-10-25 @ 14:13:50
Postat av: Anonym

Vi hade takbir innan eidbönen

2012-10-26 @ 12:56:08
Postat av: Anonym

Asalamu aleykum, när ska man recitera takbir? När man svslutat bönen? Förstod inte riktigt

Svar: Wa salam. Ja, efter varje avslutad obligatorisk (fard) bön, dvs efter fard på morgonbönen, fard på dhuhr, asr, magrhib och isha - varje dag from Arafat dagen tom asr bönen på sista dagen eid.
Nida V.

2012-10-27 @ 22:51:45
Postat av: nida

Återkommer med svar när jag får tid Marko.

2012-10-28 @ 09:44:41
URL: http://nida.blogg.se
Postat av: M

Marko

Även om förlåtelesen skulle gälla alla synder har ju ingen garanti på att man lever till nästa arafa dag, så därför går man inte runt och syndar året runt för att sedan förlåta sina synder när man fastar arafa dagen

2012-10-28 @ 20:34:11
Postat av: nida

Haken är bara, Marko, att Islam inte tillåter tolkningsfrihet. Du har ingen auktoritet att tolka Islam fritt, och det har inte jag heller. Att det finns sekter, det vet jag redan, till och med profeten (saw) sa: "Min ummah kommer dela upp sig i 73 sekter" - men att alla av dessa är vilseledda och endast EN väg av dessa 73 leder till paradiset, och det är de som följer Koranen och sunnah utan innovationer. De som sedan har rätt att tolka Koranen och sunnah och dra slutsatser baserat på helhetsperspektiv är lärda, sk ulema. Och endast deras tolkningar är korrekt. Alltså får du säga vad du vill, tolka hur du vill, bygga en ny sekt om du vill men detta är inte en korrekt tolkning av Islam. Och den korrekta tolkningen av hadithen nämnd i mitt inlägg har jag redan angivit baserat på de lärdas tolkningar, inte mina egna.

Varför skulle man inte få sina synder förlåtna om man är uppriktig med att man ångrar dem? Gud är God, ständigt Förlåtande, den Barmhärtiga och Nådiga. Det är några av Hans egenskaper. Han har inte skapat människan fulländad, perfekt. Inte ens den bästa muslim lever ett felfritt liv. Alla syndar. Somliga mer, somliga mindre, men alla syndar. Om man ångrar dessa synder och ber sin Herre om förlåtelse, vore det inte märkligt om Gud inte skulle förlåta?! (tåls att påpeka att det finns synder som Gud inte förlåter). Men uppriktig ånger innebär inte att man går runt med inställningen "nu ska jag supa, ligga runt, göra si, göra så, sen ska jag fasta och be om förlåtelse, mina tårar kommer faktiskt vara ärliga för jag kommer ångra mina handlingar, men efter min förlåtelsebön så ska jag ut och göra samma sak.." - nej, det är ingen uppriktig ånger.

2012-10-29 @ 13:55:06
URL: http://nivran.blogg.se
Postat av: Aldina

Marko, du kan sitta där bakom din skärm och förlöjliga muslimer. Sure. Men glöm inte att om vi har rätt och du Marko har fel, så kommer du Marko att brinna i helvetet i all evig tid och Gud säger i Koranen "Vi har varnat er för ett straff som är nära förestående [och som kommer att drabba er] den Dag då människan ser [klart], vad hon har sänt framför sig [till Domen], och då den som förnekade sanningen skall säga: "Ack, om jag nu hade varit mull och jord!" Värt att tänka på.

2012-10-29 @ 20:02:04
Postat av: Rabab

Din blogg är min dagens fynd, haha! Älskar alla recept du har! Jag tror jag ska prova på den där choklad/banan tårtan under veckan någongång:)
Keep it up!<3

2012-11-04 @ 13:50:05
URL: http://differentisgood.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0