pannkakor

 
Pannkakor är lite av en konst, trots att det inte är så avancerat. Det är ett dussin saker som kan misslyckas. Man måste ha rätt panna, rätt värme, rätt smet, rätt tid, rätt vändningsteknik, de får inte bli för tjocka, för tunna, för brända, gå sönder.. Mitt tips är att låta smeten vila i kylen i minst en halvtimme innan stekning, jag brukar inte hinna med detta steget många gånger då jag ofta gör pannkakor för att jag är sugen på dem direkt och inte en timma senare haha och det går bra ändå, men får smeten stå i kylen hinner den svälla lite och går sedan inte sönder lika lätt. Ett annat tips, som snarare är ett måste, är att hetta upp stekpannan ordentligt innan man häller i första! Det är a och o för att lyckas bra.
 
Pannkakor är en sak jag inte brukar experimentera med utan håller mig till ett klassiskt grundrecept som jag tycker ger bäst resultat. Jag får det till ca 12 pannkakor:
  • 3 ägg
  • 6 dl mjölk
  • 3 dl vetemjöl
  • ½ tsk salt
  • 3 msk smör/margarin
Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken (jag använder alltid ballongvisp) och vispa till en slät smet. Vispa i resten av mjölken samt äggen. Smält hälften av smöret i stekpannan du ska steka i och vispa ner det i smeten. Använd resten av smöret, vid behov, till att steka pannkakorna. Ha i ca ½-1 dl smet per pannkaka, jag har i ca 0,75 dl per pannkaka och får dem tunna och fina (är inget fan av tjocka pannkakor). Glöm inte att värma stekpannan riktigt varm innan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Uh vala nije nimalo dobro gledati ovaj tvoj blogg, stomak bi odmah sve da to jede pa onda ga valja zavaravati nezdravim stvarima koje se nadzu pri ruci hehe ;))))

2012-09-28 @ 15:31:41
Postat av: Anonym

Så goda dom ser ut o va!

2012-09-28 @ 19:06:05
Postat av: Alaa :)

Önskemål : Smörgåstårta!!:D

Svar: Jag gillar inte smörgåstårta alls :( får nästan kväljningar bara av att tänka på en haha.. mina föräldrar gör supergod enligt många men själv har jag aldrig ens velat smaka, så blir nog ingen sådan för min del tyvärr :P
Nida V.

2012-10-01 @ 11:57:44
Postat av: Alaa :)

Hahahah Gud va konstigt, det är nog en av favoriterna hos mig! Men kheer inshallah :) Tack ändå!

2012-10-04 @ 17:06:38
Postat av: Lejla

Åh Nida! Hälsningar från studentköket, första gången jag kör detta, här! Sist jag gjorde pannkakor blev de en fin modell av världskartan (svär på att en av pannkakorna såg ut som Europa), men nu ska det banne mig gå!

Svar: Haha, hur gick det den här gången, fick du till en ny kontinent eller inte? :D
Nida V.

2012-10-14 @ 11:48:18
Postat av: Lejla

Gick galet galet stört bra! Har kört i flera omgångar, aldrig fixat finare pannkakor. Så sent som igår dirigerade jag en vän som stekte dem (läste upp medan hon verkställde haha) och de blev finemang! (Hon bytte ut smöret mot olja, funkade finfint det med) Åh nu blev jag sugen igen...tackar allra ödmjukast! :D

2012-10-21 @ 16:55:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0