snickerskakor


Jag och lillasyster har stått en del i köket i helgen (för nöjets skull), och vi bakade bland annat dessa snickerskakor som är extremt lätta och extremt goda. Ingen gräddning så de går hur fort som helst att göra. Jag var lite skeptisk till hur det skulle smaka men de var riktigt njami! Krispigt och smakade verkligen snickers, som ju är en favorit. Tja, det här är absolut inte sista gången.

  • 1 burk jordnötssmör (á 350 g) - vi använde Sevan, den röda burken
  • 1 dl socker
  • 1 dl ljus sirap
  • 1 dl kokos
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 10 dl cornflakes
  • 300 g ljus blockchoklad (eller hälften mörk) + en klick smör
Värm en kastrull med socker och sirap - det ska inte koka. Rör ner vaniljsocker, kokos, jordnötssmör och till sist cornflakes (krossa dem gärna i handen). Rör ihop ordentligt och platta ut smeten i en plåt (typ 20x30 fast det tyckte vi var för stort, ville inte ha helt tunna kakor så vi fyllde inte ut riktigt hela plåten). Ställ in i kylskåpet. Smält chokladen tillsammans med smöret i mikro, över ett vattenbad eller på lägsta värme i kastrull för att det inte ska brännas vid. Bre sedan chokladen över smeten och låt stå kallt för att stelna innan den skärs upp i rutor. Förvaras i kylen.

Kommentarer
Postat av: Ajla

Gud så gott det ser ut. Jag önskar att jag också kunde men jag är en som som bränner ris. Så kakor är inte att rekommendera

Svar: Haha söt, dessa är lättare än att koka ris tyckte jag ;) try!
Nida V.

2013-02-18 @ 21:06:14
Postat av: Omggggg😍

MMMMMMMM DÖDLIGAAAAAA

2013-02-19 @ 00:03:25
Postat av: Anonym

Mina favoriter! Börjar jag laga detta så slutar man inte tills hela familjen har ont i magen och tar en paus från dem..haha

2013-02-21 @ 12:58:19
URL: http://eminas.se
Postat av: denise

Dessa bakar alltid min mamma åt oss barn, de är så himla goda och framförallt lätta att göra! tror faktiskt inte att man kan misslyckas!

2013-03-19 @ 11:38:34
URL: http://deniso.blogg.se
Postat av: Anonym

Ser smarrigt ut! Hur länge tar det för de stelna? Är de lika goda dagen efter?:)

Svar: Kommer inte ihåg, någon timme i kylen iaf. De är absolut lika goda t.om. fler dagar efter :)
Nida V.

2013-05-28 @ 20:06:13
Postat av: Anonym

Vad bra! Men de ska alltså förvaras i kylen? För tänkte blir de inte hårda att äta då? Eller man kanske måste planera om man ska äta de, att man tar ut de nån timme innan eller så?

Svar: Ja, i kylen. Nä, de är nog ganska perfekt redan från kylen men vill man ha de aningen mjukare så kan man absolut låta de stå framme en stund innan.
Nida V.

2013-05-29 @ 09:53:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0