fingerstårta med hallonmousse och vitchokladfrosting

 
Best friend har fött sitt andra barn till världen och lilla prinsessan till ära bakade jag denna tårta. Det roliga med tårtor är att man konstruerar dem helt själv, allt från vad de ska innehålla till hur de ska se ut. Har dock alltid svårt att bestämma mig för vilken fyllning jag ska ha i tårtor. Den här gången blev det bara en fyllning; hallonmousse, med chokladtårtbotten, täckt av rosafärgad vitchokladfrosting. Hade dock velat ha en vit-rosa tårta, dvs vita kitkats runt omkring istället för fingers men jag hittade tyvärr inte vita kitkats.
 
Tårtbotten
 
Använder alltid samma recept till tårtbotten, receptet för detta choklad-tårtbotten hittar du här
 
Hallonmousse
  • 500 g frysta, tinade hallon
  • 2 dl gelésocker multi
  • 4 tsk vaniljsocker
  • 6 dl vispgrädde
Vispa hallonen. Koka upp hallonpurén med gelésocker. Ta från värmen och rör ner vaniljsockret. Ställ i kyl en stund för att svalna. Vispa grädden hårt och vänd ner den i hallonen då purén har börjat stelna något. OBS; det kommer bli lite fyllning över så man kan minska mängden ingredienser en aning, annars blir moussen så god att man kan servera den i portionsglas och äta den som den är också.
 
Rosa vitchokladfrosting
  • 175 g vit choklad
  • 200 g rumsvarmt smör
  • 275 g florsocker
  • 2,5 tsk vaniljsocker
  • Röd hushållsfärg/karamellfärg
Smält chokladen på svag värme under omrörning så det inte bränns vid. Vispa smöret fluffigt och nästan vitt med elvisp. Tillsätt florsocker lite i taget under omvispning. Vispa ner vaniljsocker. Tillsätt den smälta och avsvalnade chokladen och vispa frostingen slät. För att få en rosa färg tillsätt en liten mängd röd karamellfärg.
 
Dekoration och ihopsättning
  • Choklad fingers eller kitkat
  • Sidenband
Skär tårtbotten i tre delar. Lägg toppen längst ner vänd nedåt och det rakaste bottnet högst upp för att få en jämn tårta. Pensla tårtbottnarna med hallonsaft. Fyll med hallonmousse mellan varje botten. Ett tips när man fyller tårtor är att lägga dem i de avtagbara kanterna på en tårtform (utan botten), då kan man bygga på utan att det rinner ut på sidorna osv - sen kan man ställa i kyl ett tag så att den blir fast innan man försiktigt lyfter bort formen. Bred frosting runt tårtans kanter. Tryck fast fingers/kitkat runt tårtan och knyt ihop med sidenband. Spritsa sedan resten av frostingen på tårtans toppen. Man kan även bre frostingen över toppen istället så kan man dekorera och skriva valfritt på den (då räcker det med ett tunnare lager frosting, så mycket som det blir när man spritsar tycker inte jag är nödvändigt - jag åt i alla fall inte upp allt)

Kommentarer
Postat av: Dona

Hej, Älskar alla dina recept, är så glad över att jag hittade den här bloggen läst igenom hela på endast en dag och igår så bakade jag ryska hattar :) supergoda blev dem.
Tack!

2014-03-08 @ 15:00:41
Postat av: El

Jag har sagt det förr, jag säger det igen rukte ti se pozlatile. Det här är verkligen din grejj.

Otvori sebi slasticarnu :) ja cu biti trogen kund.

2014-03-08 @ 16:27:33
URL: http://www.lifeforrent.blogg.se
Postat av: Din syster i Islam

Salam!

MashaAllah syster. Vilka tårtor och bakelser!!

En lite note dock, de flesta hushållsfärg som är röda innehåller E120 eller Karmin som är krossade insekter.

Kram

Svar: Wa salam. Tack för komplimangen och tack för info. Fy :/ mycket man ska hålla reda på som inte är halal. Kram.
Nida V.

2014-03-09 @ 11:48:27
Postat av: Aisha

Wonderful! Ser jättegod ut :) moram probati!

Pussss

Svar: Hvala draga, probaj! Pusspuss! <3
Nida V.

2014-03-09 @ 23:01:09
Postat av: Dania

vilken härlig blogg. Jag gillar dina alla mat och bak recept. super duktigt du är. Jag vill fråga dig hur många fingers choklad paket använde du i ditt recept?

Svar: Tusen tack! Jag använde nästan tre hela paket. Köpte först 2 men det räckte inte så fick köpa ett till :)
Nida V.

2014-03-09 @ 23:26:46
Postat av: ivana.

Vilken vacker tårta!

2014-03-11 @ 18:10:13
URL: http://ivanadodik.blogg.se
Postat av: Z

Hej :) jag brukar alltid göra dina fluff till tårtona, dom med gaisha. Kan dom stå 2 nätter i kylen? Gjorde igår för jag tänkte göra den nu men det kom upp annat ist. Tror du den klarar sig ändå? :)

Svar: Två dagar tror jag den klarar sig fint absolut :)
Nida V.

2014-03-11 @ 19:50:40
Postat av: Dina

Hej! Jag har provat väldigt många av dina recept, och alla har varit väldigt goda. Tack för att du delar med dig! :)

Min bror fyller år i helgen och jag tänkte baka en chokladtårta. Har kollat runt på nätet lite men hittar inget recept som verkar jättelockande. Tänkte fråga om du har tips på någon bra chokladfyllning? Tack på förhand! :)

2014-03-18 @ 13:56:23
URL: http://dinassotsaker.blogg.se
Postat av: Anonym

MASHALLAH vilken tårta! önskar jag kunde göra sådana, jätte fint

2014-03-20 @ 23:16:49
Postat av: Esra

Hej , jag undrar hur man gör former med gräddet, ska man köpa något speciellt för det? :)

Svar: Ja det gör man med en sprits. Ser ut som en påse som man lägger i grädde och sen har man en spritsknopp längst ner med olika former som man trycker ut genom!
Nida V.

2014-03-20 @ 23:22:40
Postat av: Adisa

skärpning på bloggen kvinna! mat recept tack! :)

2014-03-21 @ 22:29:20
Postat av: Anonym

Så gott!

2014-03-25 @ 18:02:25
Postat av: bakbloggen

Kako bi ispalo ako se kora napravi rektangulär umjesto i en rund form od ovog recepta? Jesil ikad to probala? Planiram pravit tortu al nebi voljela da je okrugla pa zato pitam :-)

Svar: Nisam nikad probala al sigurno moze! Samo da bude rätt storlek (ili justerati i receptet) da bude dovoljno visok botten :)
Nida V.

2014-06-04 @ 00:34:26
URL: http://hube.blogg.se
Postat av: Linnéa S

Hur många paket choklad fingers gick det åt? :)

Svar: Oj är inte hundra nu då minnet sviker men tror att 2,5 (nästan 3) paket gick åt :)
Nida V.

2014-07-11 @ 21:02:48
Postat av: Linn

Hejsan! Går det att göra tårtan dsgen innan man hade tänkt äta den? Tänkte om den vart lite äckligt och sliskig isf. :)

Svar: Nä det går nog alldeles utmärkt att göra den dagen innan! :)
Nida V.

2014-09-09 @ 12:10:44
URL: http://linnludvigsson.nattstad.se
Postat av: dina

hej! kan man använda något annat istället för gelesocker?

2014-12-24 @ 13:27:00
Postat av: dina

hej! kan man använda något annat istället för gelesocker?

2014-12-24 @ 13:27:22
Postat av: Anonym

Så fin tårta, är mitt uppe i baket 😉. Undrar hur många tårtan räcker till?

Svar: Oj det beror nog på hur stora bitar man skär men den är rätt maffig så man orkar inte för stora bitar! Man kan säkert skära minst 8 men även 12 bitar :)
Nida V.

2015-05-14 @ 09:28:22
Postat av: Anonym

Jag undrar hur man gör pinnarna runt?

Svar: Det är bara att trycka på dem. Man har spacklat frosting runt tårtan så fastnar de på!
Nida V.

2015-05-19 @ 11:47:44
Postat av: Josefin

Hej! Ska man passera hallonen till moussen eller ska kärnorna vara kvar? Tacksam för snabbt svar!

Svar: Vet inte riktigt vad du menar med passera men det är bara att använda hallonen så som de är
Nida V.

2017-02-24 @ 08:49:32
Postat av: Angelica

Testade denna tårta till dotterns 5 års kalas.
Jättefin att titta på men rena besvikelsen att äta. Alldeles för sött. Inte gott alls.

2017-12-16 @ 22:54:44
Postat av: Therese

Hittar inte recept på själva tårtbotten:) / therese

2018-03-16 @ 10:08:59
Postat av: Anna

Hur långt innan servering kan jag göra tårtan?
Anna

2018-05-22 @ 23:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0