banoffee pie

 
The famous banoffee pie som sprider sig likt ett virus i bloggvärlden. Det är svårt att inte smittas så igår föll jag för grupptrycket och serverade denna utsökta sockerbomb på vår iftar-bjudning. UPPDATERING; nu finns det färdig karamelliserad mjölk på burk så man slipper kok-momentet i första steget. 
 
Kolakräm
  • 2 burkar sötad kondenserad mjölk
Ta bort pappersettiketten från burkarna och lägg dem (oöppnade) i en stor kastrull. Häll på vatten så det täcker och lite till. Koka upp och låt sedan småkoka på medel-värme i 2½-3 timme utan lock (vattnet måste täcka hela tiden så fyll på regelbundet!). Ta upp burkarna, skölj i kallt vatten och låt svalna i någon timme innan de öppnas. Den kondenserade mjölken ska nu ha förvandlats till en kolakräm. Jag kokade i nästan exakt 3 timmar.
 
Digestivebotten
  • 350 g digestivekex
  • 150 g smör
Smält smöret. Krossa kexen, blanda med det smälta smöret. Tryck ut i en smord tårtform med avtagbara kanter. Grädda i 10 minuter på 175 grader. Låt stå i kylen i 1 timme. Öppna sedan konserverna och bre ut kolakrämen över kexbotten och låt sedan stå i kylen. Jag lät tårtformskanterna vara kvar hela tiden.
 
Topping & garnering
  • 3-4 bananer
  • 4 dl vispgrädde
  • Krossad daim
Det här sista steget ska man göra precis innan servering, så låt pajen stå i kylen till dess. Ta av kanterna på formen. Skala och skiva bananerna tunt. Lägg bananskivorna över hela kolakrämen. Vispa grädde och bre över. Toppa med ytterligare lite skivad banan och garnera med daimkross. 
 
(I vissa recept används bara en burk kondenserad mjölk och hälften så mycket digestivekex, jag valde att köra dubbelt för att få en högre och ståtlig "tårta" istället för en platt kaka).

Kommentarer
Postat av: B

Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska börja denna kommentar, haha...

Jag har läst din blogg ett tag (ända sedan nida blogg tiden), Jag vet att du är ganska religiös samt att det inte var längesedan du gifte dig. Jag har lite frågor till dig just gällande islam, samt hur det är att vara nygift. Jag själv är tillsammans med en väldigt religiös kille där vi planerar något mer "seriöst".

Du behöver inte godkänna denna kommentar då den egentligen endast är till dig för att läsa. Om du har tid att "brevväxla" lite (maila) så hade jag uppskattat det enormt. Om inte så har jag full förståelse - jobb, man, hushåll, vänner, familj osv. Jag förstår att du är upptagen!

Hoppas det går väl med fastan och med livet i övrigt.

Ta hand om dig!

//B

2012-08-07 @ 13:05:58
Postat av: besiima

mmmmm,pravi je sockerbomb ipo :p ! :-))

2012-08-07 @ 23:26:02
URL: http://hube.blogg.se
Postat av: Aisha

jag bakar denna ikväll! Ustvari, den e snart klar, har ba sista steget kvar :) hihi. A stavit cu jordgubbar istället för bananer - zapovjest od muza :p

2012-08-08 @ 21:06:36
URL: http://akeys.blogg.se
Postat av: M

Selam! Znam da si udata i sretna, akoBogda. Ja sam bial zajedno sa momkom nekoliko godina sad, odlucili smo da se uzmemo slijedeceg ljeta ali ja jos to nisam rekla svojim roditeljima. Skupam snagu da im kazem jer sam ja jos uvijek na fakultetu i mozda ce se oni vaditi na to, ali gdje ima volje ima i puta tako da cu ja akoBogda zavrsit fakultet i ako sam udata. Imas li kakav savijet? Kako reci svojim roditeljima nesto tako? Puno bi mi pomoglo to, naravno ako ti zelis.

Sve najbolje akoBogda!

Selam

Svar: Alejkumu selam! Drago mi je da ste se odlucili da se uzmete, i nadam se da ce biti sretno i hairli inshAllah. Znam da nije najlakse prokinuti tu vijest, ja (iako sam vec bila pri kraju s fakultetom) sam to jedva uradila hehe. Moras jednostavno skupiti dovoljno hrabrosti da to uradis, det finns ingen genväg så att säga. Ali pripremi argumente; zasto to hocete, kako ste mislili da to sve funkcionise itd. Pokazi da ste dovoljno zreli za to i da ste razmisljali dovoljno o tome. Studirati i biti ozenjen/udat u danasnje vrijeme nije nikakav problem, naprotiv, moze cak olaksati! Na kraju krajeva, hajr je u braku, pa ako su ti roditelji vjernici treba da razumiju da je najbolje za vas da se vjencate. Ako hoces jos malo konkretnije tips mozes mi ostaviti svoj mejl så kan vi ta det privat. Inace - lycka till!
Nida V.

2012-08-09 @ 11:52:44
Postat av: Anonym

selam nida
merima nam je napravila ovaj kolac i moram priznati da smo se odusevili.
hvala ti na predivnim receptima i neke sam vec isprobala. merimina mama. pusssss

2013-01-10 @ 23:59:14
Postat av: Anonym

Kan man använda vanlig kolakräm som de säljer på ica?

Svar: Vadå för kolakräm? Vet tyvärr inte vilken du menar.. bild?
Nida V.

2013-04-04 @ 18:28:48
Postat av: H

Jag verkar vara den enda som inte kan hitta den berömda kondenserade mjölken. Får jag fråga var du köpte den? :)

Svar: Willys, men den borde finnas i varje större matbutik. Fråga!
Nida V.

2013-04-22 @ 07:53:24
Postat av: H

Jag är i Willy:s varje vecka nästan men hittar inte mjölken. Får fråga nästa gång. Tack för svar!

Svar: Ja, fråga, den ska finnas där. Någonstans kring bakavdelningen i en metallburk alltså.
Nida V.

2013-04-28 @ 19:06:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0