böneutropet i fittja

Hej! Måste bara ställa en fråga, har försökt skriva så att ingen tar illa upp haha. Polisen (!) har nu godkänt böneutrop i Fittja under några minuter på fredagar. Jag undrar vad du/ni tycker och tänker om det? Har alltid tyckt att religion och kultur är spännande och intressant men kan inte låta bli att tycka att religion ändå ska begränsas till hemmet. Vad man själv tror på tycker jag ska vara något heligt för en själv och inget man går runt och skyltar med. Inget illa om islam - tycker detsamma om andra religioner men nu råkar det vara just muslimer som vill skrika ut sina budskap över halva staden. Jag menar, kyrkklockor ringer allt mer sällan just av respekt för andra. Hade synagogan i stan eller en kyrka gjort detsamma så hade jag också reagerat negativt.

Hoppas på ett schysst svar!
 
Jag förstår delvis rädslan som kan uppstå angående böneutropet och att många genast tänker en muslimsk invasion med böneutrop som kommer ljuda högt och tydligt fem gånger om dagen över hela landet. Därför måste jag först och främst klargöra hur det egentligen kommer se ut i praktiken; vi talar om ett böneutrop på en plats i landet en gång i veckan, under fredagsbönen, och inte fem gånger om dagen. Vi talar också om en tidsbegränsning på max 3-5 minuter. En gång i veckan, tre till fem minuter, så långt är alla med? Vidare - vilken decibel kommer ljudnivån ligga på? Även det är genomtänkt och reglerat för att böneutropet "inte skall störa" allmänheten. Jag gissar på att böneutropet kommer vara mindre störigt än glassbilen för berörda människor som bor eller vistas i området där böneutropet är godkänt. Alltså är det inget tal om varken "skrika ut" eller "över halva staden" så som du uttryckte dig.
 
Att kyrkklockor ringer allt mer sällan på grund av respekt för andra är ett påstående att betvivla. Kyrkklockor ringer mer sällan för att svenskar i allt mindre omfattning faktiskt är kristna och därmed har mindre behov av det. Du säger att du hade reagerat även om kyrkklockor ringde - då tycker jag det är märkligt att du inte redan har reagerat. Jag vet inte hur det är där du bor men jag hör kyrkklockor ofta och mycket. Jag kan ta ett exempel på st. Nikolai kyrkan i Halmstad som ligger mitt i centrum, alldeles intill stora torget, där kyrkklockan ringer högt och ljudligt varje dag, varje timme. Om vi nu jämför med varje timme varje dag och tre-fem minuter en gång i veckan - vilket är värst? Ändå har jag aldrig för en enda sekund känt att jag stör mig på kyrkklockan som ringer ding-dong varje gång klockan slår hel under min shoppingrunda. Det är lätt att vara fientligt, svårare att vara öppensinnad - men jag tror allt handlar om vilken inställning man har. Böneutropet är från många håll och kanter redan utdömt; innan människor ens har övervägt tanken att ge det en chans. Varför inte försöka vinna över sina egna fördomar istället?
 
Och jo - kyrkklockan och böneutropet kan och bör likställas. Det är dubbelmoral att tillåta det ena men inte det andra och sedan påstå att vi har religionsfrihet. Däremot förstår jag och respekterar allra högst att vi muslimer är en minoritet i detta land och att vissa begränsningar måste finnas. Och det finns det alltså - enorma begränsningar i detta tillåtna böneutrop. Har vi verkligen begärt för mycket? Vill man ha facit i hand är det bara att ta en titt på vårt grannland Norge där böneutropet varit tillåtet på fredagar i mer än 10 år (!) tillbaka. Har någon tagit skada av det?
 
Om religionen ska vara begränsad till hemmet eller inte är väl ändå upp till den religiösa att avgöra. Ingen kan säga åt dig att du ska hålla dina värderingar, principer, tankesätt, åsikter, politiska övertygelser eller andra övertygelser för dig själv. Det är klart att du skyltar med det. Det är din personlighet och din livsstil. Isåfall borde inte heller ateister skylta med sin ateistiska "tro" och inga protester eller demonstrationer av vilket som helst slag borde vara tillåtna. Hur hade det sett ut, ärligt talat, och i synnerhet i en demokrati som Sverige? Min religion är för mig hela mitt liv och det speglar i princip allt jag gör; jag bär med mig min religion överallt, inte bara hemma, och jag vill inte att någon annan ska säga åt mig hur mycket jag bör begränsa mig i mitt utövande av religionen. Precis lika lite som jag har att säga till om hur andra väljer att leva sina liv.

Kommentarer
Postat av: !

SNÄLLA.. Här får man skylta med vad som helst, till och med sin sexuella läggning men man får plötsligt inte skylta med sin religion!? Om böneutropet är kränkande kan jag tycka det är kränkande att homosexuella ska skrika ut att de är homosexuella och paradera i ett hångeltåg längs hela stan och trycka upp det i mitt och mina barns ansikten. DET om något ska väl hållas till hemmet för ingenting är så privat som det, och nej, jag är inte homofob, och ja, jag hade även varit anti om det fanns en hetero-parad där man skyltar runt med sina sexuella behov. Man får skylta med sina anti-muslimska åsikter och håna muslimer på alla möjliga sätt o vis o sen använda yttrandefriheten som sköld. Men Omar Mustafa kallas antisemit bara för att någon påstår att det har varit någon föreläsare på en av "hans" event som på något sätt yttrat sig något anti-Israelskt men ingen kan egentligen säga vad som egentligen har sagts. Och så kör man en hel häxjakt på stackars Mustafa, när Sverigedemokratera dag in och ut alldeles offentligt yttrar sig anti-muslimskt och kör anti-muslimska kampanjer, men DET är ok. Lets face it, det här handlar inte om böneutropet utan att det är ett muslimskt böneutrop och att muslimer vill ha det. Vem som helst kan få igenom nästan vad som helst i Sverige och man är så fantastiskt öppensinnad för allt, men när muslimer vill ha något som för fasiken inte kommer påverka i princip någon annan än de människor som faktiskt kommer till fredagsbönen till den moskén (för det kommer inte alls höras långt!!), ja då är det ett helvete som ska brytas loss och då ska man minsann hålla sin religion och sina värderingar för sig själv?! Men sen är det ok att ställa sig på stan naken och skriva "NO TO HIJAB" på sina boobies och på ett så vidrigt sätt skylta med ett anti-muslimskt budskap, ja då är det minsann yttrandefrihet som gäller, då får man minsann ta till alla medel som finns för att man har ju all rätt att visa vad man står för och få ut sitt budskap. Dubbelmoral indeed.. vilket hyckleri.

2013-04-14 @ 13:51:01
Postat av: F

Ma sha Allah! Dessa inlägg är bevis på att alla muslimer inte sover. Välj den rätta sidan, nu eller aldrig! Och jag uppmanar först och fremst mig själv
och sedan alla andra hederliga människor!
Selam/F

2013-04-14 @ 14:16:17
Postat av: A

Jag skriver min text här också. S; , kyrkklockor ringer sällan för att Sverige e protestantiskt och då fungerar det så inom den lutherska kyrkan , inte av anledningen för respekt för andra. Hade ni haft katolsk kyrka och givit tillåtelse att låta den klockan ringa ja du då hade det ringt DING DONG VARJE TIMME ! Höra DING DONG VARJE TIMME e väl betydligt jobbigare än böneutropp 1 gång i veckan ? Drog ett exempel bara för att många verkar tycka det e jobbigt med böneutropp 1 GÅNG I VECKAN fast det finns betydligt jobbigare saker som då DING DONG VARJE TIMME.

I Enida ja zivim blizu crkve ovdje i zvoni samo nedeljom cak i ne zvoni svake nedelje. Mislim da je katolicka crkva ta koja najvise zvoni.

2013-04-14 @ 15:56:37
Postat av: S

Tacksam för svaret! Okej, jag visste inte att det skulle vara så tyst. My bad. Men om det nu ska vara så tyst att man måste gå till moskén för att höra, varför kan man inte bara gå in i moskén?

Svar: Hur tyst det kommer vara vet jag inte, troligtvis kommer det höras inom en viss radie men inte mer - det är inte så att det kommer "eka ut över hela staden" liksom. Böneutropet hörs alltid ljudligt i varje moské fastän man inte har det "utanför", men böneutropet från minaretet är ju en traditionell muslimsk sak som hör ihop med moskéer - så, därför, antagligen :)
Nida V.

2013-04-14 @ 16:06:07
Postat av: Elma

Jag bor också i en stad där vi har en kyrka vars klockor ringer exakt varje timme när klockan slår hel.. vet inte, kanske man dragit ner på det på sistone har inte tänkt på hur ofta den egetligen slår men jag vet att vi ofta orienterar oss efter kyrklockan liksom "aha nu är klockan ett" osv..

S: en fråga till dig, hur påverkar böneutropet dig? Inte alls skulle jag tro.. Bor du i Fittja? Har du någonsin varit i fittja överhuvudtaget? Kommer du någonsin åka dit? Nej? Alltså kommer du aldrig få höra böneutropet? Hur påverkar det dig då? Kostar det nåt? Nej? Då så .. jag förstår inte varför man gör en big deal av något som man inte påverkas av för en sekund! Jag skulle aldrig orka bry mig om en kyrkklocka valde att ringa vareviga sekund i Jokkmokk, så länge Jokkmokk-borna inte uppfattar det störigt är det väl ingenting resten av sveriges befolkning måste oroa sig om.

2013-04-14 @ 16:21:56
Postat av: Aisha

Bra svar draga och creds till ! som postade första kommentaren ovan. Very cleverish :)

2013-04-15 @ 20:28:40
URL: http://akeys.blogg.se
Postat av: maja

Hej! Skulle du kunna förklara lite mer angående att fira födelsedag inom Islam? Vet att det är förbjudet, men varför? Finns det någon förklaring till detta? Är det verkligen haram att fira sin födelsedag och ha lite kul med sin familj och vänner? Mvh Maja

Svar: Ser att jag glömt svara på den här frågan.. sorry! Hoppas du läser svaret ändå. Födelsedagar anses som bid'a dvs innovationer i tron. Det är helt enkelt inte "vårt" att fira. Profeten (saw) beodrade oss att bara fira bajram/eid två gånger om året som återkommande högtider och ingenting annat. Självklart är det inte fel att ha kul med familj och vänner men allt beror på hur och i vilket syfte :)
Nida V.

2013-04-15 @ 23:33:11
Postat av: Anonym

Islam är inte endast till hemmet. Alhamdulillaah! Tkr de kul. Om kyrkorna får slå din klocka över hela stan och det är ju utanför så vrf ska inte vi ha böneutrop. Mycket vackrare ju. Utsäkta om jag skriver på dåligt sätt. Hoppas ingen tar illa upp eller tror ont om mig.

2013-04-16 @ 00:02:15
Postat av: Lejla med J

Intressanta diskussioner! Dock önskar jag ibland att folk var lite mer diplomatiska och undvek vi-och-dom-tänket, då jag tycker att detta spelar en rätt stor roll i denna debatt.

Signaturen "!" var vettig i att nämna andra samhällsområden; politik och sexualitet och hur konsekvent man bör vara i sin definition av både det privata och offentliga. Säga vad man vill om det, men som människorättsstödjare och antirasist så tycker jag att exempelvis pride-paraden pekar på viktiga negativa samhällsstrukturer i syfte att ta bort dessa (förföljelse av homosexuella etc.) Med det sagt önskar jag dock gärna att folk inte klädde av sig nakna och gjorde sexuella anspelningar på bästa "prime-time" på torget, men pride-paraden är ändå viktig, likaså yttrandefriheten som visat sin bästa sida när man sett kritiken av SD och framförallt kritiken av socialdemokraterna som tvingat bort Mustafa (som SSU:are känner jag mig f ö väldigt ovälkommen i mitt parti nu).

På exakt samma sätt tycker jag att böneutropet, som kompromissats till ändå ganska rättvisa minuter 1 gång per vecka i 1 stad spelar en viktig (och kanske rentav oumbärlig) roll i att sudda ut negativa strukturer. Den struktur jag pratar om är den hisnande islamofobin, för tro mig, den existerar. Och syns inte det, så lyssna noga nästa gång SVT nyheter kallar Islamiska förbundet för Islamistiska förbundet; nästa gång någon förväntar sig att man inte kan svenska/alternativt är imbecill pga hijaben; nästa gång en universitetslektor förolämpar någon som heter Muhammed. Islamofobin är en struktur! Och att undangömma Islam och hänvisa utövandet till det privata bidrar till mystifiering, till att göra både religionen och de människor som tillhör den till något ogreppbart och avlägset - till något främmande. Det leder till inskränkningar på demokratin - är det inte det som hände när man tvingade Mustafa att avgå? Debatten är inte nyanserad och den har ingen chans att utvecklas när debattörer inte riktigt har koll på vad de pratar om.

Kristendomen, som är Sveriges officiella majoritetsreligion har sekulariserats efter att ha varit statsreligion med foten i regeringen (och inte minst den styrande handen i det allra tidigaste skedet) en väldigt lång tid. På det sättet kan vi bortse kyrkklockornas sång som något "som bara är där" och har i regel en avslappnad relation till både kyrkor och klockor, präster, bibeln som en allmänbildande text i grundskolan och så vidare. Med det sagt så säger jag inte att Islam måste sekulariseras, men önskar att man som land får en mer avslappnad hållning till religionen och ser den som en religion och inte något annat. När jag nämner det buddhistiska templet som finns i utkanten av min stad, så ser folk ofta det som något exotiskt; folk ägnar sig åt wicca och diverse andra "alternativ"-religioner som inte är kristendomen. Buddhismen har romantiserats, judendomen är accepterad, hinduismen tas inte upp så ofta men har inte direkt alieniserats (minns ni tröjorna från WearIt med hinduiska mönster och guden Ganesha på, från 90-talet?). Bara Islam har exkluderats som "religion" och blivit något annat, en farlig ideologi, en främmande eld. Det behöver inte vara så och i processen att förhindra de riktiga farliga ideologierna (läs SD) så tror jag att böneutrop under någon minut, en gång per vecka i en stad är snarare något som kan hjälpa än stjälpa. Det vore ett utomordentligt vapen mot vi-och-dom-tänket. Nu när jag ser att jag har skrivit det så här, så hade det nog inte skadat om några städer till runtom i landet, följde exemplet.

2013-04-16 @ 10:11:46
Postat av: Anonym

Jag själv är muslim, troende men inte fullt praktiserande. Jag tycker inte att det är helt rätt med böneutrop i Sverige/Norge/Danmark etc. Dessa länder är i grund och botten kristna, men anledningen till varför det finns flertal religioner, beror ju mestadels på invandrare/flytkningar. Och alla har rätt till sin religion, ingen tvekan om den saken. Men jag tycker faktiskt inte att det är helt OK att dessa länder ska anpassa sig såpass mycket. Det börjar med böneutrop, men sedan måste man anpassa sig efter en mängd andra saker också, för att hålla alla någorlunda nöjda, men det håller ju inte i längden. Ländernas kultur och histora försvinner ju lite, och jag kan fullt förstå varför en del människor inte vill detta.

Svar: Nu talar jag för Sverige när jag säger detta - Sverige är inte längre ett kristet land. Kyrkan och staten har gått skilda vägar för länge sedan. Och oavsett om det inte vore så, menar du att kristna alltså har ensamrätt till Sverige? Religionsfrihet ska gälla kristna - men inte muslimer, eller hur tänker du nu? Sverige definieras som en demokrati och inte som ett "kristet" land. Alltså har en kristen och jag som muslim lika rättigheter på lika villkor. Jag har rätt till en moské precis som en kristen har rätt till sin kyrka. Allt annat gör att ordet demokrati och religionsfrihet förlorar sin innebörd. Dessutom; att skylla andra religioner på invandrare är fel. Det finns oerhört många etniskt svenska muslimer, konvertiter, idag. Hur kan de få mindre rätt till att utöva sin tro i sitt eget fosterland än en kristen när de är precis lika mycket svenskar! Och vad händer med alla andra, tredje, fjärde - tionde generationens invandrare i framtiden som också kommer vara svenskar och ingenting annat. Sedan får du gärna förklara vad du menar med anpassning.. Hur är böneutropet en anpassning? Vem har behövt offra eller anpassa sig? Har vi ändrat lagen? Tvingat någon annan på något? Det finns kyrkor och kyrkklockor i muslimska länder där kristna är en minoritet. Hur påverkar det muslimerna i landet negativt? Är inte det heller ok, menar du? Vilka framtida anpassningar är det du bävar för? Jag är väldigt nyfiken.
PS. Länders kultur och tradition ändras jämt och ständigt. Se på Spanien som var muslimskt i nästan 1000 år, idag är det kristet. Ska alla som var i ett land "från början" ha ensamrätt och privilegium, trots att befolkningen och dess struktur jämt och ständigt förändras?
Nida V.

2013-04-18 @ 15:04:28
Postat av: !

Jag är också väldigt väldigt nyfiken på vilka anpassningar ovanstående person syftar på? Jämt och ständigt snackas det om att Sverige anpassar sig efter muslimer eller kommer behöva göra det.. exakt HUR?! vilken invasion är det alla förutspår?? :)

So explain.. vilka dessa "mängd andra saker" är.

2013-04-18 @ 16:04:39
Postat av: Lejla med J

Kristendomen kom också till Sverige med invandrare (vilket betyder att det i grund och botten inte alls är kristet, då nationen fanns innan den kristna religionen gjorde det). Innan var ju asatron riktigt hype:ad. Känns som om tidsperspektivet som motargument till detta (typ "ja, men Sverige har varit kristet i 1000 år") om man tänker på Enidas sista mening om de spanska muslimerna är... tja, irrelevant.

2013-04-18 @ 21:16:57
Postat av: A

Anonym; Ako cemo vec tako då kan vi skippa kyrkklockorna i Sarajevo för det bor 80% muslimer i den staden alltså majoriteten eller varför inte skippa kyrkor i Istanbul där det bor 98% muslimer ? Så kan man inte direkt tänka ... Så fort det byggs något inom Islam i ett "kristet" land så blir det en massa snack men när det gäller kyrkor i städer eller där majoriteten e muslimer ja då e det ok.

2013-04-19 @ 10:08:31
Postat av: Anonym

"Så fort det handlar om muslimer så är det inte okej", "så fort det handlar om islam är det inte okej", "vi får ingenting medan alla ateister får allt".

Asså.

När det är Prideparad vet man det, stör man sig på homosexualitet och nakna kroppar så håller man sig undan just den dagen. Stör man sig på muslimer så håller man sig undan plattan när de står där och predikar. Yttrandefrihet - ja. Fine. Alla har rätt att uttrycka sig. Däremot kommer alla som bor i fittja påverkas av det där böneutropet varje fredag (till att börja med) utan att de har något att säga till om. Anonym uttrycker sin åsikt och förståelse för folk som (till skillnad från henne själv) inte är troende och får en fet kommentar med massa motfrågor som inte bidrar ett dugg till diskussionen. När kan man svara på något utan att ta upp tusen saker som inte har med oss, här och nu, att göra?

Och en till motfråga från mig då till "!" - vad har muslimer krävt hittills som man inte fått igenom?

OCH JA. Jag vet att ni åter igen kommer säga: MEN HUUUUR PÅVERKAS DE SOM BOR I FITTJA?!?! Tänk er att någon står utanför erat fönster varje fredag och spelar YMCA på högsta volym.

Svar: Motfrågor eller motargument? Hur kan man överhuvudtaget förvänta sig att gå in i en diskussion med argument utan att få motargument eller eventuella frågor på det att besvara. Du säger att jag tog upp "tusen saker som inte har med oss, här och nu, att göra" - exakt vilka ÄR dessa saker? Jag tycker att det mesta jag tog upp är ganska relevant för "problematiken" som anonym målade upp med att Sverige skulle vara ett kristet land osv osv, dvs något som ÄR väsentligt för just den typen av diskussion. Men ja, det är lättare att avfärda motargument som "motfrågor som inte handlar om just oss just här och just nu" istället för att besvara dem. Men snälla, vad är det vi har krävt av samhället? Vad är det som är så jäkla specialanpassat efter Sveriges muslimer? Jag har då inte märkt av någon särbehandling, men fine, "muslimer får allt de kräver och vi alla kommer få anpassa oss efter dem i framtiden".. återigen är det lätt att slänga påståenden till höger och vänster utan grund. Det sista vet jag inte ens om jag vill kommentera när jag redan dragit upp decibel-frågan, men nej, det är ingen som kommer få uppleva böneutropet spelas högsta volym utanför deras fönster. Så på den fronten är det nog lugnt.
Nida V.

2013-04-19 @ 20:34:56
Postat av: !

till anonym ovan - de som bor nära kyrkklockor då? Får de VÄLJA att de vill höra kyrkklockorna slå x antal gånger om dagen utanför deras fönster?! Pridefestivalen, de som bor i närheten, det hjälper ju inte att de låser in sig hemma om de inte vill höra detta ellerhur? De som bor i närheten av pågående demonstrationer och protester? De får också höra detta en, två, tio, femton gånger om året och de blir minsann "påtvingade" det. Så fine, ska jag behöva "hålla mig undan" något för att slippa ta del av det så kan väl folk som inte vill höra böneutropet gott och väl hålla sig undan det två minuter i veckan också. Som nida skrev i sitt inlägg, böneutropet kommer knappast störa mer än glassbilen med sitt budskap ;) jeez, snacka om att överdramatisera med din liknelse på HÖG nivå! skrämseltaktik..

2013-04-20 @ 14:18:59
Postat av: asiye

Min brors fru som är svensk o icke muslim, jag visade henne detta inlägget o frågade vad hon tyckte. Hon sa såhär i princip:

"Jag som svens o kristen har bott i Turkiet några år och utanför mitt hem hade jag flertal moskeer vars böneutrop bokstavligt talat "ekade" på "högsta volym" rätt utanför mitt fönster, fem gånger om dagen. Inte en enda gång fann jag det störande, o definitivt inte mer störande än kyrk klockorna. Så jag tror Fittja-borna överlever med 2 min i veckan, med en ljudstyrka dessutom som knappast troligt kommer nå så många bostadslägenheter, om några överhuvudtaget!"

Så, här har ni ord från en icke troende.

2013-04-20 @ 21:10:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0