amerikanska chokladmuffins

 
Riktigt chokladiga och goa chokladmuffins, recept från Kungsörnen något justerat. Kanske inte riktigt som donkens (ja, jag älskar deras muffins!) men close enough. Vet inte exakt hur många det blir för jag ökade alla ingredienser med 50% för att få en större sats (storbak inför grill) - vilket gav mig en hel plåt med "små" muffins (12 st) och en hel plåt med stora muffins (6 st) plus två små till! Så jag gissar på att receptet nedan ger ca:
 
6 stora eller 12 små
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 dl socker
  • 4 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • 1 dl kakao
  • 2 ägg
  • 3 dl mjölk 
  • 1 dl olja
  • 200 g mörk och/eller ljus choklad
Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao - blanda väl. Vispa ihop ägg, mjölk och olja med elvisp. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten och rör till en jämn smet. Hacka lagom stora chokladbitar, rör ner hälften i smeten. Lägg muffinsformar i en muffinsplåt. Fyll formarna med smeten. Toppa med resten av chokladbitarna, tryck inte ner dem för de sjunker under gräddningen. Grädda i ca 15 minuter för mindre muffins och 20 minuter för stora. 

Kommentarer
Postat av: Aldina

Vad är hemligheten för att få muffinsen att inte sjunka ner i mitten? Jag lyckas aldrig, visserligen gör jag oftast kladdkakemuffins men ändå? Har testat att röra ner mjölet försiktigt, does not help.. :D

Svar: Hmm, hur menar du sjunka ner i mitten? Mina gör det nog inte (om jag förstår rätt vad du menar), men jag gör ingenting speciellt haha. Try this recipe och kolla, eller någon av mina andra muffinsrecept jag lagt upp? Kan kanske hjälpa att ställa dem i kylen en stund innan gräddning, men som sagt, jag gjorde det inte.. Har du muffinsplåt? :)
Nida V.

2013-06-26 @ 07:39:46
Postat av: aisha

Oh, dessa muffins med en god frosting ovan hade säkert också blivit en hit :)

2013-06-27 @ 07:37:35
URL: http://akeys.blogg.se
Postat av: Lisa Nyman

Ser väldigt goda ut!

2013-06-28 @ 00:25:55
URL: http://nymanlisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0