äppelsmulpaj

 
Mums, den här blev megagod. Egentligen kan man göra äppelpaj på precis samma sätt som jag gjorde blåbärspajen (recept här) men jag testade denna gång att göra ett smultäcke med havregryn, därav blir det ett lite annorlunda recept nu. Lite mer krisp! Även i det här receptet kan man byta ut äpplen mot vad man vill; rabarber, blåbär, hallon.. Och behöver jag säga att jag älskar alla sorts varma pajer med knapriga täcken och så kall vaniljsås på det?! 
 
Fyllning
  • Äpplen 
  • 1 tsk socker + ev. 0,5 tsk kanel, ca
Skala, kärna ur och skiva äpplena. Lägg dem i en smord pajform. Blanda äpplena med socker och ev. kanel om man tycker om det. 
 
Smultäcke
  • 125 g rumsvarmt smör/margarin
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl havregryn
  • 1 dl socker
Sätt ugnen på 225 grader. Skär smöret i mindre bitar. Blanda ihop vetemjöl, havregryn och socker (jag hade i lite mer mjöl och havregryn efter hand, tyckte det blev för smörigt). Nyp ihop smöret med fingrarna i detta till en smulig deg. Fördela smuldegen över äpplena. Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter tills pajen fått fin färg. Servera med vaniljsås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0