panerad torskfilé med dillmajonnäs

 
Receptet räcker ganska långt (typ sex normalstora portioner) så är man få kan man köra på hälften så mycket torsk. Ska man ändå laga så mycket rekommenderar jag att värma upp två stekpannor på en gång, mycket effektivare att steka allt samtidigt istället för i omgångar. Hursomhelst, mums!
 
Torskfilé
  • 800 g torskfilé
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 2 ägg
  • 2 dl ströbröd
  • 1 tsk salt
  • Citronpeppar
  • Smör och/eller rapsolja
Lägg upp mjöl, ägg (vispa upp med gaffel) och ströbröd på tre separata tallrikar. Rör ner salt och citronpeppar i ströbrödet. Vänd fisken först i mjöl, sedan ägg och sist i ströbröd. Hetta upp en stekpanna med olja och smör. Stek torsken på medellåg värme några minuter på varje sida så att de får färg och blir genomstekta.
 
Dillmajonnäs
  • 2,5 dl gräddfil
  • 1,5 dl majonnäs (ca)
  • 0,5-1 dl hackad dill
  • 1 krm salt
  • 0,5 krm vitpeppar
Blanda majonnäs och gräddfil i en skål. Rör ner dill. Smaka av med salt och vitpeppar.
 
Servera den panerade torsken med dillmajonnäsen, kokt potatis och valfri sallad till!

Kommentarer
Postat av: samirasabriye.blogg.se

MashaAllah går upp ca 6kg varje gång jag tittar på dina efterrätt * Allahumma barik på dig*

2012-12-11 @ 19:48:25
URL: http://samirasabriye.blogg.se/
Postat av: samirasabriye.blogg.se

Kommentaren var till inlägget "oblanda" =)

2012-12-11 @ 19:49:48
URL: http://samirasabriye.blogg.se/
Postat av: Anonym

HUR fick du så fina filér? Min panering ramlade av, och fisken föll samman i stekpannan :( Kanske beror på fisksort, använde mig av Pangasius.. Något bra tips du kan ge när man steker fisk? Kram

Svar: Oj! Är du säker att du panerade i rätt ordning? Dvs mjöl - ägg - ströbröd och att de var ordentligt panerade? Om de var frysta så kanske paneringen inte höll för det.. jag tinar mina firrar helt innan, och är de mycket blöta torkar jag av dem lite först på papper. Sen ska man steka rätt också - på ganska så låg värme (i ganska mycket olja/smör) annars är ju risken att de bara bränns och faller sönder. Men jag har inte upplevt att paneringen ramlar av.. Ingen aning hur deras fisk är, men det borde väl inte vara så stor skillnad mellan olika märken. Jag använde Garant, det svåraste tyckte jag var att skära fiskblocket i fina bitar, men är de tinade går det bra att skära lite i mitten först och sen "vika upp" resten med fingrarna för oftast är det fina bitar som är ihopslagna liksom (svårt att förklara, haha). Så kan kanske bero på hur du skurit dem också? Att de faller sönder för det eftersom de är skurna lite fel. Bättre lycka nästa gång! Kram :)
Nida V.

2012-12-13 @ 10:04:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0