slagana pita (sirnica)

 
Det här är en fuskis-pita sirnica (ostpaj) med färdiga filodegar och därmed "slagana", dvs lager på lager. Till fyllningen använder jag alla möjliga mjölk-produkter som finns hemma i kylen. Har inga särskilda mått utan allt är "od oka" - mätt med ögat (typiskt bosniskt). Jag har ändå försökt mäta upp det någorlunda den här gången för receptets skull. Det går självklart bra att utesluta det ena eller det andra.. jag använder mig av all möjlig sir (ost) om jag har hemma, men man behöver inte komplicera till det mer än nödvändigt. Det viktigaste är basen som är ägg och någon form av ost, vilken man föredrar.
 
Fyllning
  • 3 ägg
  • 500 g keso
  • 2-3 dl fetaost och ev. 1 dl vitost
  • 0,25 dl vispgrädde
  • 0,5 dl gräddfil, knappt
  • 1,5 msk olja
  • 1 tsk bakpulver
  • Ev. majsmjöl och ev. salt
Vispa ägg (med ballongvisp) i en bunke. Mosa fetaost och ev. vitost med gaffel och blanda ner i äggen. Rör ner keso, vispgrädde, gräddfil samt olja. Smaka av och salta vid behov, fetaosten är redan salt av sig så att salta mer kanske inte är nödvändigt. För att få fyllningen lite tjockare kan man röra ner majsmjöl. Slutligen, ha i bakpulver.
 
Ihopsättning
  • 1 pkt jufka/degblad à 500 g (Plivit Trade, bosniska märket, passar bäst)
  • 1 ägg
  • Gräddfil
  • Vatten
  • Salt
Plocka fram en plåt (långpanna går också bra). Smörj in med olja. Kom ihåg innan du börjar; varje lager degblad som inte ska ha fyllning på sig utan ska täckas med ett nytt lager degblad ska först helt penslas in med olja. Lägg 2-3 lager degblad underst i plåten, varva med fyllning (fyllningen ska inte täcka hela bladet utan det räcker med att man slänger lite fyllning med en sked här och var). Lägg sedan på ett nytt lager degblad och varva med fyllning. Fortsätt på det sättet. Det ska vara antingen en eller två lager degblad mellan varje fyllning (kör lite varierande). Underst ska det dock vara 2-3 lager och överst 2-3 lager, så spara degblad att ha överst.
 
Rör ihop ägg, gräddfil och vatten i en bunke (samt salta) på ett ungefär och häll över hela pajen. Se till att det rinner ner i kanterna på sidorna också. Alternativt så kan man bara bre över gräddfil (ev. utspätt med lite vatten) över hela pajen. Grädda i en förvärmd ugn på 200-225 grader i ca 30-35 min. Om den får tillräckligt med färg innan gräddningstiden är slut - lägg över en bit aluminiumfolie så den inte bränns vid. Låt svalna och skär sedan i rutor.

Kommentarer
Postat av: S

Ser väldigt gott ut! Ska prova det snart inshallah

2012-07-26 @ 13:37:11
URL: http://vackrastunder.wordpress.com/
Postat av: mina

OMG jag kommer bli expert på det bosniska köket, samo ovako nastavi mozda se uz pomoci tvog bloga budem mogla i udati hahaha nej men ozbiljno taaack för dessa recept:D

2012-07-26 @ 13:53:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0