kiflice

 
Älskar kiflice! Detta recept har jag fått från en fantastisk kvinna som bakade mängder av dessa till min student för ett antal år sedan. Men jag måste säga att hennes blir alltid så mycket godare än mina!
  • 5 dl mjölk
  • 1,5 pkt jäst
  • 1,5 tsk salt
  • 3 tsk socker
  • 1 ägg
  • 0,25-0,5 dl olja
  • 1 kg vetemjöl (ca 15-17 dl)
  • 100 g rumsvarmt margarin
  • Ägg för pensling samt ev. grovsalt/havssalt för garnering alt. valfria frön
Värm mjölken fingervarm. Smula ner jästen i en bunke och lös upp med mjölken. Blanda sedan ner resten av ingredienserna (salt, socker, ägg, olja, mjöl och margarin - skär margarinet i mindre bitar så blir det lättare att hantera). Knåda och arbeta länge till en smidig och fin deg. Smörj in toppen med lite olja och låt jäsa under duk i ca 45 minuter. Knåda degen igen och låt den sedan jäsa än en gång i 30 min (desto fler gånger, desto bättre deg och desto godare blir det). När den har jäst färdigt för andra gången, dela degen i 4 bollar. Kavla ut varje boll till en rund platt kaka och skär sedan i 8 trekantiga delar (så som man skär en pizza). Rulla sedan ihop varje del inår, dvs börja med den breda yttersta delen och rulla ihop mot spetsen till en giffel. Lägg på plåt med bakplåtsapper. Låt jäsa i ca 15 min. När de jäst till dubbel storlek, pensla med vispat ägg och strö sedan över valfritt (grov havssalt, sesamfrön etc). Grädda i en förvärmd ugn på 200 grader, ta ut dem när de får fin färg (10-15 min). 

Vill man kan man fylla dem valfritt. De är väldigt goda utan någonting men jag brukar fylla några av dem med ost (t.ex. fetaost blandat med lite creme fraiche). Korv i är något vi brukade älska som barn (bra att koka dem innan först). Något sött i som nutella eller sylt är nog inte heller helt galet.
Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0