blåbärspaj

 
Vad jag älskar smulpaj, och framförallt blåbärspaj. Varm paj med krispigt smultäcke och kall vaniljsås på det - definitivt en av de godaste desserterna, och den desserten som jag nog bakar mest frekvent. Komplicerade tårtor och chokladbakelser i all ära, en enkel blåbärspaj är bara så jäkla gott! Jag använder mig av samma gamla recept till smulpajen som jag gjort sedan hemkunskapen i högstadiet tror jag, den blir alltid lika god. Har dock aldrig provat att göra smultäcket med havregryn så jag vet inte vad som blir godast, någon gång ska jag prova..
 
Givetvis behöver man inte göra blåbärspaj, man kan likväl använda sig utav hallon, nån annan bärsort, varför inte rabarber, eller äpplen. Ibland varierar jag mig också (speciellt på sommaren då det blir mycket rabarber i mammas trädgård), men jag föredrar blåbär, uppenbarligen.
  • 4-5 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 200 gr rumsvarmt margarin
  • 500 g blåbär, ca
  • Potatismjöl
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en pajform med margarin. Strö ut bären och sockra en aning. Pudra över potatismjöl (detta för att bären inte ska bli så vattniga, ger en lite fastare paj). Rör ihop vetemjöl och socker i en skål. Skär det rumsvarma margarinet i mindre bitar, lägg ner i skålen och finfördela det sedan med fingertopparna i mjölet till en grynig/smulig massa. Strö smuldegen över fyllningen. Ställ formen mitt i ugnen, grädda i ca 25 minuter. Servera med vaniljsås (jag vispar alltid ihop marsan).

Kommentarer
Postat av: Fedha

Jag brukar alltid blanda i havre. Sist testade jag med lite kokos i å de var sjukt gott. Moram samo påpeka att jag gjort den rafaellokakan ( som du la upp recept på)i totalno mi se misslycko. Smakerna var goda Ali je bio lös i Sav nikakva. Första gången jag misslyckas kad bakam, men de finns en första gång för allt. :(

Svar: Åh kokos låter gott jos sam ja kokosfreak :) näe! Vad tråkigt, mozda sam ja sta zabrljala pisajuci recept haha.. Grejen är i meni je bila krema od vanile pravo lös, ali nakon sto je kolac odstajao u frizderu citav dan (i noc) onda je bio perfekt! Ali sam ipak promjenila malo u receptu, drog ner på mjölken lite för att den skulle bli mindre flytande bl.a.. jag får nog testa göra vaniljkrämen igen och se om det behövs mer justeringar :) kokade du tillräckligt länge? Bottnet blev väl bra? Fiskar efter utvärdering nu haha.
Nida V.

2012-10-22 @ 01:20:23
URL: http://Hediish.blogg.se
Postat av: Fedha

I ja sam. Kokos är så sjukt gott. I kombination med choklad så är det helt klart oemotsåndigt. :D Jag läste ditt tips om att ha den i kylen väldigt länge and I did. Men det funkade tyvärr inte. Alltså botten i krema för den delen var AS goda. Samo nije bio snygg i de gick liksom inte att äta eftersom den rann ut över hela fatet och jag står inte ut med kakor när det inte är estetiskt snyggt. Men men, god var den. :D

2012-10-24 @ 00:22:34
URL: http://hediish.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0