raffaello rutor

 
Detta måste ni prova! I alla fall om ni tycker om kokos i en kombination med vanilj eller smaken av Raffaello, som jag vet få kan motstå. Receptet ger 12 st.
 
Degbotten
  • 6 äggvitor
  • 2½ dl socker
  • 1½ dl riven kokos, ca
  • 1½ dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 dl mjölk
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggvitorna till ett fast skum och tillsätt sedan sockret och fortsätt vispa tills det blir en marängliknande smet. Rör ihop kokos, mjöl och bakpulver tillsammans och vänd sedan ner i smeten - vispa inte utan RÖR det ner i smeten. Häll ner innehållet i en smord plåt (ca 30x20 cm). In i ugnen och sänk genast till 180 grader, grädda tills den är klar men fortfarande vit (ca 15 minuter). Låt bottnet svalna. Värm/koka upp sedan mjölken, häll över och låt bottnet suga upp mjölken (på så sätt blir det inte lika torrt).
 
Vaniljkräm
  • 6 äggulor
  • 6½ msk socker
  • 4½ msk mjöl
  • 5½ msk marsanpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 8 dl mjölk, ca
  • 125-150 g margarin el smör, rumsvarmt
  • 1½ dl vispgrädde

Vispa ihop äggulorna, mjöl, socker, marsanpulver, vaniljsocker samt 2 dl av mjölken. Koka upp resten av mjölken och rör sedan ner äggsmeten, småkoka under omrörning tills det tjocknat. Låt svalna. Vispa smöret krämigt i en bunke och vispa grädden i en annan bunke. När krämen svalnat, rör ner först smör och sedan grädden försiktigt.

Toppen

  • Riven kokos
  • Hasselnötter
Bred ut vaniljkrämen över bottnet och strö över kokosflingorna över hela kakan. Låt allt stå i kylen några timmar tills det stelnar och skär sedan i rutor. Rosta hasselötterna i en stekpanna och lägg sedan en på varje ruta.

Kommentarer
Postat av: nea

OCI mi ispadose :l så bäst du är, gdje ovo cudo ovakvo nadje omg måste baka ikväll! ÄLSKAR rafaello dessutom haha :D

2012-10-09 @ 09:56:40
Postat av: Senahida

Mmmm kako dobro izgleda !! Morat cemo pojeti kolac sto vec imamo da bi mogla praviti ovaj

2012-10-09 @ 11:45:04
Postat av: Lejla

Hvala Nido za recepte. Grym du är.

2012-10-09 @ 12:06:09
Postat av: dinche

Ååååh nån ska baka på torsdag!! Ser så jummy ut! :D

2012-10-09 @ 20:04:45
Postat av: besima

Oh ovaj sam bas gledala neki dan na coolinarka i mislila da napravim jedan dan :-)))) izgleda ukusan!

2012-10-09 @ 20:56:09
URL: http://hube.blogg.se
Postat av: Anonym

Ohhhh hittade precis din blogg o i LOVE IT.MASHALLAH e så hungrig nu o sugen på allt vill testa allt haha!

2012-10-10 @ 17:51:23
Postat av: Anonym

Kanske ja som e blind men majsanstärkelsen, hur mycket?

Svar:
Nida V.

2012-11-27 @ 19:19:51
Postat av: nida

Svar till anonym: my bad, det ska stå mjöl - inte majsanstärkelse! Hade först stärkelse skrivet i receptet men tror det blir bättre med mjöl..

2012-11-30 @ 19:43:41
URL: http://nivran.blogg.se
Postat av: Edina

Hej! Har nu bakat dessa 2 ggr, båda ggr har jag gjort 2 kakor! Dom är övergoda till att börja med! Men jag har svårt att skära dom. Dom blir liksom inte fasta, eller själva fyllningen. Är det så eller gör jag fel? Detta trots ett dygn i kyl? Hoppas,hoppas på svar! Å fortsätt blogga om bosnisk mat/ kakor för jag förstår aldrig recepten man hittar på nätet, och att fråga mamma osv är värdelöst, dom bara "pa sine jednu solju ovoga, jednu saku ovoga" man förstår inte haha!!!

2014-09-12 @ 08:43:38
Postat av: Edina

Hej! Har nu bakat dessa 2 ggr, båda ggr har jag gjort 2 kakor! Dom är övergoda till att börja med! Men jag har svårt att skära dom. Dom blir liksom inte fasta, eller själva fyllningen. Är det så eller gör jag fel? Detta trots ett dygn i kyl? Hoppas,hoppas på svar! Å fortsätt blogga om bosnisk mat/ kakor för jag förstår aldrig recepten man hittar på nätet, och att fråga mamma osv är värdelöst, dom bara "pa sine jednu solju ovoga, jednu saku ovoga" man förstår inte haha!!!

Svar: Jag vet faktiskt inte varför det blir så, det var så längesen jag bakade och skrev receptet men eftersom fler har haft samma problem är spontant min tanke att det är något felskrivet i receptet som gör det så. Ska testa att baka om den och korrigera vaniljfyllningen tills den blir fastare och ändra i receptet, dock kan jag inte göra det än då jag för tillfället går på mjölkfri kost! Förmodligen behövs det mindre mängd mjölk eller mer mängd pulver (mjöl/marsan) i fyllningen. Jag har bakat denna innan med dolcela vaniljpudding-pulver å jag tror att om du byter ut mjöl mot 2 påsar sådana ska det nog bli bra men vågar inte lova förrän jag testar :)
Nida V.

2014-09-12 @ 08:49:49
URL: http://anidek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0