bosnisk kyckling med ajvarris i ugn

 
Det här receptet har jag haft uppe tidigare, men beslutade mig för att re-posta en uppdaterad version. Det är en maträtt min mamma lärt mig och hon kallar den "peka" (uttal pekka). Jag har förstått att peka är ett annat ord för sač och att man brukar kalla det för "peka" när man blandar ihop potatis/ris/grönsaker med kött i en plåt och tillagar det "ispod sača" eller "ispod peke" (ja.. och hur förklarar man det på svenska? Google-bilder får förklara). Givetvis behöver man inte en sač för det här, även om det säkert hade varit mycket godare, utan namnet härstammar alltså bara därifrån. Att ha i ajvar i riset är nog mina föräldrars egna påhitt och det gör verkligen susen, riset blir SÅ gott!
  • Kycklingben/lår
  • 5 dl ris, ca
  • 2 potatisar
  • 1 gul lök
  • 1 morot
  • 3 dl ajvar (mild)
  • 1 msk olja
  • Vegeta, salt
Tvätta och rensa kycklingbenen. Skala lök och morot, skiva moroten. Lägg kycklingen i en större kastrull och täck med vatten. Lägg i en hel lök och morot i kastrullen samt salta vattnet med salt och vegeta. Koka upp under lock och låt koka i ca 25 min.
 
Sätt ugnen på 200-225 grader. Skölj riset i en bunke, krydda med vegeta. Rör ner olja och ajvar i riset, blanda ordentligt. Smörj in en plåt med olja och häll på riset, fördela jämnt över botten. Skala potatisen och skär i klyftor, lägg över riset. Lägg in plåten i ugnen några få minuter för att hetta upp. Ta sedan ur plåten och lägg på kycklingbenen, krydda ovansidan med t.ex. kött- och grillkrydda. Täck sedan riset med vatten ur kastrullen. Lägg tillbaka plåten i ugnen, grädda i totalt ca 30-40 minuter men t ut plåten ungefär var tionde minut och häll över mer av vattnet ur kastrullen. 

Kommentarer
Postat av: Mrs.Coskun

HÖRREDU! ......
När ska du bjuda mig på detta ??

Svar: När du vill min fina! Du får boka in en dag med gott hos mig ;) <3
Nida V.

2013-08-20 @ 13:39:00
URL: http://rgc.nu
Postat av: Ermina

Ska man hacka löken innan man kokar allesammans?

Svar: Nej stoppa bara i en hel skalad lök! Syftar till att ge smak åt vattnet bara, slängs sen.
Nida V.

2013-08-23 @ 14:25:20
Postat av: Lejla

Hej Enida. Jag minns att du till ditt bröllop hade ordnat inbjudningskort från Brcko? Minns du hemsidan eller någonting alls som leder till dem? Ska gifta mig i sommar, planering tamo vamo. Du vet hur det är. Vore jätte tacksam för svar :) Kram.

Svar: Hej! Ja, jag minns faktiskt exakt vad sidan hette :) vi beställde härifrån http://www.megatrend-vjencanje.com jag kan verkligen rekommendera dem, har bara positiv erfarenhet och de har så fina kort. Nek ti je s srecom!
Nida V.

2013-08-26 @ 10:40:51
Postat av: Seki

Halloo bruden. da te i ja malo pohvalim :) Detta brukar min mamma också laga, men trots att jag ofta lagar "bosnisk mat" har jag inte testat detta - förens igår! Det blev jättegott verkligen och så kul (!) att laga också för att man hela tiden måste ha koll på det, lägga till vatten osv. A recepti su ti super, detaljerade och bra om man gör något första gången. Kramic

Svar: Bas ti hvala na pohvali ;) ja jag försöker vara så detaljerad som möjligt. Det är kul att skriva recept också för man måste vara mer noga med vad och hur mycket man använder, speciellt sådana här bosniska recept som mamma bara förklarat hur man gör - det är ju väldigt mycket mätt "od oka" haha så för att få till det i mått är det ju lite mer noggranhet som krävs. Kram!
Nida V.

2013-08-27 @ 11:16:18
Postat av: Anonym

hahahhahaha vadf roligt!

2014-06-01 @ 15:59:34
Postat av: Andréa

Funkar det lika bra med kycklingfilé?

Svar: Det går fint att äta kycklingfilé till!
Nida V.

2016-03-31 @ 18:25:22
Postat av: Malin

Ska löken och moroten bara vara medan man kokar? Eller ska man hacka allt och ösa på de tillsammans med vattnet?
Tack för receptet!!

Svar: Det ska bara vara med i vattnet medan man kokar, behöver inte hackas. Det ger bara lite extra smak åt vattnet. Moroten kan du slänga med i plåten sedan så kan den ätas. Hoppas det smakar!
Nida V.

2016-03-31 @ 22:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0