kanderade mandlar

 
Brända mandlar är så njami. Det är en av de mysiga små sakerna såhär i vintertid när man går ute på stan eller på marknader. Jag kan känna lukten på flera kilometer tror jag. Varma ska de ju vara såklart! Nu har jag försökt mig på att kandera dem själv och det var lätt som en plätt och smakar precis likadant. Perfekt smågodis till lördagsmyset. 
  • 200 g hel sötmandel
  • 200 g strösocker
  • 0,5 dl vatten
Lägg allt i en tjockbottnad kastrull. Koka på hög värme tills vattnet och sockermassan börjar bubbla. Rör ofta med trägaffel. Sänk värmen och fortsätt att koka tills vattnet kokat bort och sockret har kristalliserats (blivit torrt). Rör hela tiden. Fortsätt att värma tills sockret klumpar sig runt mandlarna (tills man får till de kanderade mandlarna), glöm inte att röra. Häll ut mandlarna på bakplåtspapper och låt dem svalna. 

Kommentarer
Postat av: Puki

Det ska inte vara skalade mandlar ellerhur?

Svar: Nope!
Nida V.

2013-12-17 @ 21:24:44
Postat av: Anonym

Nida skulle du kunna baka chocholate chip cookis ? =))

Svar: Bra ide, har velat göra det ett tag nu. I will!
Nida V.

2013-12-23 @ 20:29:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0