kljukuša

 
Kljukuša kallar vi det, en slags potatispaj. Och min mormor gör den bäst. Kära nostalgi.. när vi barn högg in med våra skedar rätt ner i plåten.. kanterna var såklart godast, lite lagom hårdbrända. Tycker det är godast att äta med filmjölk (fastän jag inte tycker om filmjölk i vanliga fall), doppar alltid en tugga i ett glas filmjölk - prova! 
  • 1 kg potatis, ca
  • 1 gul lök
  • 0,5 msk vegeta
  • 0,5 krm svartpeppar
  • 2 msk olja
  • 1 litet ägg (kan ev. skippas)
  • 1 dl vetemjöl
  • Smör
Skala potatisen och riv på rivjärn (de minsta hålen, på den lilla sidan) ner i en bunke fylld med vatten. Skala och riv löken, även den på de minsta hålen. Låt vattnet rinna av i durkslag och häll tillbaka potatisen i bunken, blanda med löken. Salta med vegeta samt peppar. Rör ner olja och ägg. Rör till sist ner mjöl och blanda allt väl (bäst är med handen). Sätt ugnen på 250 grader och smörj en plåt med en skvätt olja. Lägg in plåten i ugnen och låt den bli varm en kort stund. Häll sedan ut potatisfyllningen i plåten och jämna till. Grädda ca 35 min. När den är klar, smält smör (låt det puttra en stund efter att det smält) och häll/pensla över.

Kommentarer
Postat av: Aldina

Jag kallar det Mutusa, det bästa är verkligen kanterna. Jag brukar dock endast ha potatis, salt, mjöl och vatten. Innan smöret skär jag igenom dem och efter den varit inne i ugnen en stund häller jag vispgrädde på och ställer in någon minut till. Så gott verkligen :)

Svar: Ja den går ju att göra på lite olika sätt, jag ringde min mormor och frågade hur hon gjorde haha. Men så gott för att vara så enkelt.. bara peceni rendani krompir liksom :)
Nida V.

2013-12-30 @ 18:09:13
Postat av: Aisha

det där ser gott ut, måste prova! Vi brukar göra någon rätt som kallas för kvrgusa också, dock utan potatis. Gott det med :)

2014-01-05 @ 16:25:30
Postat av: Alma

Mh gott min mamma brukade alltid göra detta hemma :) ska testa! Vi gör en annan variant i min trakt (dubica-prijedor) som heter ulivaca med kycklingbitar på :)

2014-01-20 @ 13:17:28
Postat av: Anonym

Hej. Du verkar alltid ha haft sunda värderingar och svar när det gäller Islam och jag har följt dig i flera år. Jag skulle behöva lite rådgivning/vägledning ang. ett problem jag har, jag undrar om det finns möjlighet till mailkontakt med dig?

Svar: Absolut! Du kan mejla mig på [email protected] så svarar jag så fort jag kan!
Nida V.

2014-03-07 @ 13:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0