risgrynsgröt

 
Mitt första möte med risgrynsgröten är sådär trevligt. Jag gick i förskolan och när jag fick veta att vi skulle bli serverade risgrynsgröt var lilla sexåriga jag alldeles skräckslagen - jag äter ju inte gris, skulle jag tvingas äta grisgröt?! Ja, för jag var länge övertygad om att det hette risgrisgröt och att det hade något med gris att göra. Men tur är väl att det inte är så.. Receptet är för ca 6 portioner.
  • 2,5 dl rundkorning grötris
  • 5 dl vatten
  • 2 msk smör
  • 1 tsk salt
  • 7 dl standardmjölk 3%
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 st kanelstång
  • 1,5 msk strösocker
Tvätta igenom riset. Rör ihop ris, vatten, smör och salt i en stor tjockbottnad kastrull. Låt koka på svag värme i ca 10 min, rör om då och då. Tillsätt mjölk, vispgrädde, kanelstång och socker. Låt gröten koka på mycket svag värme 30-40 min under lock. Rör med korta, regelbundna mellanrum. Du behöver alltså inte stå och röra konstant men det ska ändå röras i princip hela tiden. Späd med mer mjölk om gröten blir för tjock. Serveras med, förslagsvis, mjölk och kanel.

Kommentarer
Postat av: Azra C

Haha, jag känner igen mig där Nido. Bojkottade lääänge "risgrisgröten" trots att personalen tålamodigt försökte förklara vad det egentligen är. :))

Svar: Haha jag tror inte vi var de enda! Stackars fröknar, måste vara frustrerande att försöka övertyga något om att mjölk och ris inte innehåller kött hihi.
Nida V.

2013-02-12 @ 09:12:10
Postat av: ...

Ja malo van veze ali ako nisi gledala,gledaj :) http://sandzak.eu/?cat=5

Svar: Nisam gledala, sta je to? Sta god pritisnem bude "Stranica je privremeno zaključana.."
Nida V.

2013-02-12 @ 23:07:59
Postat av: ...

A subhanAllah i ja tek sad vidim da je stranica zakljucana.A stavila sam ti link da pogledas serijal o Omeru radijAllahu anhu pa probaj ovdje http://poruka.info/

Svar: E bas ti hvala! Morat cu pregledati, izgleda kao poucno. Allah te nagradio :)
Nida V.

2013-02-13 @ 19:05:20
Postat av: Inaam

påminner mig om när min lillasyster gick på dagis och dom skulle äta polkagris. Min syster 4år totalvägrade även fast personalen sa att det var godis som hette så haha.

Min stora började för några veckor sen äta risgrynsgröt till frukost innan skolan =) jättebra och håller honom mätt länge

2013-02-13 @ 19:05:42
URL: http://sn.se/bloggar/inaam
Postat av: Secret Sweetness

Risgrynsgröt är en klar favorit sen barndomen. Skall definitivt ta och pröva receptet :)

2013-02-13 @ 20:46:22
URL: http://secretsweetness.blogg.se/
Postat av: ...

Ako ti mozes kako saznati sta u vezi ovog serijala sto sam ti pisala,dali je dozvoljeno ga gledati?Nesto sam cula da nije dozvoljeno zbog likova koji glume ashabe ali nemogu naci nista konkretno.Da ne bude da sam ti preporucila nesto sto nije uredu.

Svar: Nazalost ja i dalje ne mogu da gledam seriju, na onoj drugoj stranici pise video file not found :/ ima li mozda na youtube? A je li ispravno ili ne, ne znam.. sjecam se filma "Pod Muhammedovom (saw) zastavom" i u njemu je bilo likova koji su glumili ashabe jedino se poslanik (saw) nije nigdje vidio jer to znam da je zabranjeno poslanike glumiti ili crtati, a za ashabe nisam nista cula..
Nida V.

2013-02-18 @ 23:53:18
Postat av: nida

.. Evo sad sam ipak nasla na youtube a i na onoj drugoj stranidi radi, bar one epizode koje sam probala otvoriti :)

2013-02-20 @ 09:20:28
URL: http://nivran.blogg.se
Postat av: Sara

Älskar!

2013-02-20 @ 12:58:28
URL: http://harramis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0