dumlekakor med noblessetäcke

 
En läsare frågade om jag hade testat dumlekakor. Det hade jag inte, men jag skrev upp det på min att-baka-lista (jag har faktiskt en sådan, haha) och nu har jag skridit till verket. Småkakor är det aldrig överflöd av. De blev väldigt söta, såpass söta att man nog kan halvera dumlekolan och lägga en halv i varje istället.
 
20 st dumlekakor
  • 200 g margarin
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk bakpulver
  • 20 st dumlekolor original
  • 20 st noblesse original crisp
  • 20 st folieformar
Rör ihop margarin, strösocker, vetemjöl och bakpulver till en smidig deg. Låt stå kallt i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Dela mördegen i 20 lika stora delar och rulla till runda bollar, lägg i folieformar på en plåt. Tryck ner en dumlekola i varje degboll. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Ta ut kakorna ur ugnen och lägg genast på en bit Noblesse på varje kaka innan de har kallnat så att chokladen smälter ut över kakorna. Ställ i kylen och låt stelna ordentligt. 

Kommentarer
Postat av: Eni

Wohooo! Ska testa detta :D Tack Eni, bästa recepten ever!

2013-06-19 @ 20:50:25
Postat av: Anonym

Bäst är du :) En dum fråga; ska det vara smält smör? Och när du skriver runda bollar, menar du verkligen runda bollar (typ som köttbullar)? Haha

Svar: Nej, inte smält, rumsvarmt är det bra om det är dock, och ett tips är att skära det i små bitar för att hantera det lättare. Haha ja köttbullar, typ! Men när du lägger på dumlekolan och trycker i den så plattas kakan ut :)
Nida V.

2013-06-20 @ 09:22:15
Postat av: Elin

Jag lånade din bild till ett inlägg, hoppas det var okej! Säg bara till om det inte är det, så tar jag bort den! ♥

inlägget: http://elincardell.blogg.se/2013/july/recept-dumlekakor.html#comment

2013-07-09 @ 13:05:23
URL: http://elincardell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0