bakad potatis med tonfiskröra

 
Bakad potatis med olika röror är ju så gott! Det fanns ett cafe jag brukade äta bakad potatis med tonfiskröra på då och då och det är därfifrån jag hämtat inspirationen. Jag har improviserat fram receptet till röran och försökt få det att smaka likadant, vilket det, typ, gör! Dock är måtten något ungefärliga då jag höll på att mixa och trixa och smaka av, så helt exakt är det väl inte på allting.
 
Bakad potatis
  • 4 st stora bakpotatisar
  • Olja
  • Smör & salt
Värm ugnen till 225 grader. Tvätta och torka potatisarna. Stick små hål i dem med gaffel (annars kan  de explodera!) och pensla med lite olja. Lägg på ugnsgallret eller på plåt och baka dem 1 timme eller mer beroende på storlek (en bakpotatis på ca 250 g behöver ca 60-70 min). Pröva med en sticka om de är klara. Skär ett kryss på potatisens ovansida med kniv och tryck ihop från sidorna så att krysset öppnar sig. Lägg eventuellt i en liten smörklick och strö i pyttelite salt. 
 
Tonfiskröra
  • 2 burkar tonfisk i bitar i olja
  • 2 dl turkisk yoghurt
  • 1 dl creme fraiche 34%
  • 2 msk majonnäs
  • ½ mindre röd lök
  • 0,25 dl hackad dill
  • 0,5-1 krm svartpeppar, grovmalen 
  • 2 krm salt
Låt tonfisken rinna av och finfördela den i en skål. Rör ner turkisk yoghurt, creme fraiche och majonnäs. Blanda ordentligt. Hacka röd lök och rör ner tillsammans med dill. Smaka av med salt och peppar. 
 
Servera med sallad.

Kommentarer
Postat av: Emeli

Hej!

Jag har kollat in din blogg och tycker att du tar så fina bilder! Är själv intresserad av fotografering men är egentligen amatör. Använder du makroobjektiv på dina matfoton? Eller ser jag fel? =) Är det i sånt fall 50 eller 100 mm? Jag funderar nämligen på att skaffa mig ett makroobjektiv,

Svar: Hej och tack så mycket! Jag är också väldigt mycket amatör, hehe. Har dock alltid varit intresserad av och tyckt om att fotografera. Nej, jag har bara standard-objektivet 18-55 mm men planerar att uppgradera mig med ett makroobjektiv. Men än så länge duger det vanliga också, man kan ju få väldigt fina bilder när man trixar med inställningarna.
Nida V.

2013-08-01 @ 23:58:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0