brownie fudge cheesecake


Jag är lite kluven när det kommer till vad jag ska tycka om den här kakan. Jag gillar inte valnötter och hade därför lite svårt för den då den är fylld med just det. Min hubby (valnötsfan) älskade den dock så ganska högt betyg från hans sida. Så tips till er som har liknande smakpreferenser som jag - välj andra nötter, eller dra ner på mängden, eller kanske till och med skippa helt..
 
Cheesecake
  • 300 g philadelphia.
  • 1,5  tsk vaniljsocker
  • 0,75 dl socker
Vispa ihop alltsammans i en bunke och ställ åt sidan.
 
Brownie
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 100 g smör/margarin
  • 3 msk kakao
  • 2 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 1 dl grovhackade valnötter (alt. annan sorts nötter)
Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Smält smöret tillsammans med kakaon i en kastrull på svag värme. Rör ner det i äggblandningen. Hacka nötterna grovt (man kan använda sig av pekannötter, cashew eller hasselnötter istället) och blanda tillsammans med mjöl och bakpulver. Vänd sedan ner detta i bunken. Tryck fast ett bakplåtspapper i botten av en rund form med löstagbar kant (jag använde 24 cm men hade hellre använt lite mindre om jag hade haft). Häll i hälften av browniesmeten i formen. Bred försiktigt på cheesecakesmeten med en slickepott ända ut i kanterna. Häll sedan på resten av browniesmeten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25-30 min. Låt svalna i formen. 
 
Fudge
  • 40 g smör
  • 1 msk mjölk
  • 1,5 dl florsocker
  • 2 msk kakaopulver
  • Grovhackade valnötter till garnering (alt. annan sort)
Smält smöret tillsammans med mjölken. Rör ner florsocker och kakao. Låt sjuda en stund. Bred ut glasyren jämnt över kakan. Strö över nötterna innan glasyren stelnat för mycket. Låt kakan stå i kylen över natten.

Servera med grädde och ev. någon frukt eller bär som piffar upp smaken.

Kommentarer
Postat av: Lejla med J

WAIT WHAT WHAT WHAT?
Är det ens fysiskt möjligt att fixa en sådan här kaka? Kakornas kaka i så fall, som är hopsatt av allt det bästa som kan föregå ändelsen -cake? :O :O :O (brownie cake, fudge cake, CHEESECAKE?)
Hå hå jaja.. idem kupovati kakao! haha

2013-05-10 @ 19:17:24
Postat av: Senahida

Denna ska bakas till idag :D Admir voli sa orasima kolace dok sam ja kao ti , izbjegavam jer nije gott :P

2013-05-13 @ 13:09:20
Postat av: Lisa Nyman

Det där såg riktigt gott ut! Måste jag prova någon gång :D

2013-06-28 @ 00:27:54
URL: http://nymanlisa.blogg.se/
Postat av: Senahida

Eniiidaaa, pravila sam je CAK dva puta ! Veliki je favorit här hemma (ja ga ne jedemI) Al maken äter den med go' aptit :)) Morala sam dati zaovi recept;)

2013-09-16 @ 18:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0