pinocchiotårta



Igår gjorde jag en pinocchiotårta för första gången (men absolut inte sista) och valde att ha jordgubbar i fyllningen - vilket jag absolut gjorde rätt i, behöver jag säga hur gott det var? De färska jordgubbarna var dessutom riktigt somriga, söta och hade smak - älskar att jordgubbssäsongen börjar ta fart! Fyllningen går att variera i all oändlighet, nästa gång ska jag testa att kombinera fler bär och/eller frukter. Ett tips; bottnet (sockerkaksbotten + marängen) kan göras dagen innan och ställas i kylen - men fyll och bygg helst inte tårtan förrän max några timmar innan servering. När den har stått ett tag gör grädden att marängen mjuknar upp så att den smälter och inte blir lika krispig.
 
Sockerkaksbotten
  • 100 g rumsvarmt smör/margarin
  • 1,5 dl socker
  • 5 äggulor
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 0,5 dl mjölk
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggulorna en i taget under vispning. Rör ner mjölken. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner även detta i smeten, blanda till en jämn smet. Bred ut den på ett smort bakplåtspapper i en långpanna. Ställ plåten åt sidan medan du rör ihop marängen.
 
Maräng
  • 5 äggvitor
  • 2,25 dl socker
  • 50 g mandelspån
Sätt nu ugnen på 175 grader. Vispa äggvitorna och 1,25 dl av sockret. Det är viktigt att det BARA är äggvita samt att bunken och visparna måste vara helt och hållet rena. Tillsätt resten av sockret och vispa till ett hårt skum. Vispa länge - tills du i princip kan vända upp och ner på bunken. Bred marängen ovanpå kaksmeten och strö över mandelspån. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. Låt svalna på galler. Skär sedan kakan mitt itu. Ta loss från bakplåtspappret med hjälp av en stekspade.
 
Fyllning
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 msk florsocker
  • Färska bär eller frukt (jordgubbar, hallon, kiwi, banan, ananas; valet är ditt)
Vispa grädden tjockt tillsammans med florsocker. Bred ut grädden på den ena halvan av kakan med marängsidan uppåt. Lägg valfri frukt eller bär ovanpå och täck sedan med andra halvan av kakan. Dekorera med bär.

Kommentarer
Postat av: Aldina

Åh detta är en av mina favoriter, prova hallon nästa gång det blir en så bra kombination av syrligt och sött :)

Svar: Det stod faktiskt mellan jordgubbar och hallon men jag kunde inte motstå jordgubbarna när jag skulle handla - de luktade såå gott. Al probat cu maline drugi put :)
Nida V.

2013-05-03 @ 06:42:36
Postat av: Aisha

Ovo ti je moj omiljeni kolac :) jag tycker om att ha mandelspån ovan så blir det lite extra krispigt.

Svar: Jo jag la också mandelspån på maränge innan den gräddades, men du kanske lägger mer sen när den är klar?
Nida V.

2013-05-03 @ 10:25:22
URL: http://akeys.blogg.se
Postat av: Lejla

Najbolja torta!!!

2013-05-03 @ 15:10:58
Postat av: Anonym

Gud va gott det ser ut 😍😍
Vad använder du för kamera förresten?

Svar: Canon EOS 550D!
Nida V.

2013-05-03 @ 19:22:00
Postat av: Aisha

Ahaa nisam vidjela na slici :) jag brukar lägga ganska mycket mandel faktiskt. Men jag tycker det blir gott när kakan är mjuk också, bas dodje ko torta :p dobar kolac nema sta. :)

2013-05-04 @ 09:45:55
URL: http://akeys.blogg.se
Postat av: warda

Men åh vad gott! Du är så duktig på att baka MashaAllah :)

2013-05-04 @ 12:37:28
Postat av: Anonym

Hur menar du bre ut den på en långpanna? :) Den ser så god ut, ska prova

Svar: Smeten blir väldigt trögflytande så man kan inte bara hälla ut den i långpannan utan man måste "bre" ut den med slickepott, du märker när du bakar den. Glöm inte lägga ett bakplåtspapper i långpannan först och smörj in det lite med olja :)
Nida V.

2013-05-04 @ 17:03:23
Postat av: Liffi

As salamu aleikum wa rahmatullahi wa barakatuh syster! MashaAllah så gott det ser ut!! Jag provade göra denna en gång men misslyckades totalt :( men när jag nu ser din vill jag testa igen. Eftersom din blev så perfekt undrar jag, hur stor ska långpannan vara? När jag gjorde min så blev det så lite så när jag la den på en ganska liten långpanna blev den då tunn att det knappt gick att dela i två delar?:/ .. Sen hur ska den vara i ugnen? Jag gräddade min lång nere i ugnen, och när mer än 30 min hade gått var bottnet på kakan fortf mjukt hm, vad gick fel? :/

Svar: Wa aleikumu salam! Det ska vara en vanlig långpanna dvs med måtten 30x40 cm ungefär. Sen behöver man inte bre smeten över HELA bakplåtspapper från hörn till hörn och kant till kant utan du ska ha lite marginal. Följer du mitt recept till punkt och pricka så borde du lyckas inshAllah, det är rätt mått till en långpanna :) även om det ser tunt ut så finns det ju bakpulver i smeten som gör att den växer (snarare sväller enormt i ugnen haha). Jag gräddade i nedre delen av ugnen men inte längst ner alltså utan precis under den mittersta falsen, sneppet under, i 30-35 min. Testa igen och säg hur det gick, lycka till!
Nida V.

2013-05-04 @ 23:57:10
Postat av: *

Sad sam ga napravila super je al treba li ovaj maräng biti hrskav? Kod mene je skroz mekan. Ja kontam da treba biti ko puslica :)

Svar: Da treba biti hrskav jer je pravi maräng :) mozda je odstojao predugo s slagom? Slag ga dosta brzo omeksa..
Nida V.

2013-05-12 @ 18:34:37
Postat av: Amela

njam kako ovo sve gott izgleda. Svaka cast i stort KRAMMMMMMMMMMM

Svar: <3
Nida V.

2015-03-18 @ 22:07:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0