pizza al tonno

 
Tonfiskpizza är mumma! Perfekt helgmat dessutom. Receptet ger två pizzor i långpannestorlek ungefär. Degen blir väldigt tunn så vill man ha en tjockare deg, gör lite mer av den. 
 
Pizzadeg
  • 25 g jäst eller 2 tsk torrjäst
  • 1 tsk socker
  • 1 tsk salt
  • 2 msk olja
  • 2,5 dl ljummet vatten, ca
  • 6-7 dl vetemjöl
Torrjäst: blanda med torra ingredienser och tillsätt sedan olja och vatten.
Smula ner jästen i en bunke och häll på vattnet, blanda tills jästen löst sig. Blanda ner salt, socker och olja. Rör i mjöl, lite i taget, och knåda tills du får en fast och elastisk deg. Strö lite mjöl över och jäs under bakduk i 40 min. Knåda ur degen och dela den i två delar. Kavla ut dem på mjölat bakbord tunt och lägg dem på plåt, smord eller klädd med bakplåtspapper. Pensla gärna bottnarna med olja, även kanterna.
 
Tomatfyllning
  • 2,5 dl passerad tomat
  • 1 msk tomatpuré
  • 0,5 tsk salt
  • 0,5 krm svartpeppar
Sätt ugnen på 225-250 grader. Rör ihop ingredienserna och bred över bottnarna.
 
Pålägg
  • 2 burkar tonfisk (filébitar i olja)
  • 2 tomater
  • 1 gul lök
  • 1 liten paprika
  • 3 dl riven ost
  • Kryddor (oregano, pasta & pizzakrydda)
Skiva tomat, lök och paprik. Riv osten. Låt tonfisken rinna av och smula den över pizzan. Lägg på tomat, lök och paprika. Krydda och fördela sedan den rivna osten. Grädda i ca 10-15 minuter.
 

Kommentarer
Postat av: Aldina

Hemlagad pizza är bäst! Jag brukar lägga i oregano och vitlök i tomatsåsen, det blir verkligen hur gott som helst. En annan variant är att lägga på kyckling och mozarella eller ha ruccola och fetaost på en margarita.

Men mitt bästa tips är snabbpizzan som man kan göra när man har brottom och det är att använda libabröd som pizzabotten, lovar att det är hur gott som helst och tar max 10 minuter att fixa :)

Svar: Brukar också krydda tomatsåsen lite spontant med örtkryddor, ja oregano främst men vitlök har jag aldrig provat, ska definitivt testa. Tack för alla andra tips också, spec det sista ibland är man väldigt glad om man kan slänga ihop nåt snabbt :D
Nida V.

2013-05-19 @ 11:45:12
Postat av: Lejla med J

Ååååååh Nida! Hemlagad pizza är det bästa som finns! Jag har nyligen även upptäckt hur gott det är att slänga lite grön pesto på (tror denna skulle göra sig bäst med röd dock pga tomatkombon men en annan gillar de sjukaste kombinationerna så jag kör alltid grön). Så glad att du la upp receptet, då min deg aldrig blivit särskilt bra, vad har du för olja i? Oliv eller raps/solros? :)

Svar: Moram probati med pesto, jag använder mig aldrig av pesto iskrena da ti budem ne znam ni kako smaka haha but I'll try it! Jag hade i rapsolja al kad imam maslinovo onda stavim to :) det är lite klurigt med degen, finns mycket man kan göra för att få den bättre varje gång, nalazila sam citav guide na internetu al jag nöjde mig med det gamla vanliga haha.
Nida V.

2013-05-20 @ 11:45:31
Postat av: A

Ja hemmalagad e bäst. Jag brukar göra Mozarella pizza där jag använder spenat , riven ost , tomat och mozarella. En annan god variant e med riven ost , riven poli-salama och champinjoner. Jättegott !

2013-05-21 @ 09:46:34
Postat av: Arnela

Hej Nido :) Znas li gdje se u Sthlm-u moze kupiti bosanska kafa poput "don cafe" itd? Jag och mannen dricker inte kaffe men ska få en del släktingar på besök och kaffet som är inhandlat i Örebro sist är slut hehe :D

Svar: Heeelt fel person att fråga - ni ja ni muz ne pijemo kafu haha! To kafe sto imamo nismo sami ni kupili nego ono, donese mama, donese svekrva.. niko nece da ostane bez kafe kad nam dodju ;P anyway znam da ima bosanske typ zlatna dzezva i de flesta butiker som Willys, Lidl m.m. imas li gdje u blizini? Eller nån arabisk-något-livsmedelsbutik? PS. jag ska SÅ svara på ditt mejl kom jag på nu, jes me sramota koliko sam glömsk hah..
Nida V.

2013-05-21 @ 11:58:56
Postat av: Arnela

Hm ne znam. Kontam da li imaju neke invandraraffärer ovde na sjevernom dijelu Sthlma ali nismo nesto ni stigli traziti. Dvs kommunerna ovanför tullarna. Znam za neke u Skärholmen, Tumba osv ali treba se nakaniti i otic tamo haha. Inte direkt runt hörnet. A za mejl nema ba frke, nije nista hitno svakako hehe.

Svar: Oj ode ti daleko ako ces u Skäris ili u Tulumbu ici po kafu haha! Onda ti je blize moj område mada ni to ti nije bas jättenära ako si u Märsti? Mora garant biti sta i gore.. :)
Nida V.

2013-05-21 @ 18:31:19
Postat av: Arnela

Ako ima u Kisti ta vrsta "välsorterad invandrarbutik" (hehe) onda bi mi ustvari i odgovaralo otic tu. Mannens jobb ligger relativt nära Kista så vi har varit där x antal gånger i gallerian och på några matställen.
Je li to nesto u stilu Mix Food u Halmstadu?

2013-05-23 @ 12:25:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0