hallonmuffins med crumble

 
Muffins och smulpaj - allt i ett. Ja, jag kan säga att det vattnades i munnen när de var i ugnen och den ljuvliga vaniljdoften spred sig i hemmet. Erkänner också att jag högg in sekunden jag tog ut dem, innan de hann svalna ordentligt. Anyway. Det går att använda vilka bär som helst, blåbär kan jag tänka mig är supergott (blåbärspaj är en favorit), men jag körde på hallon då jag hade färska hemma - yummie. Receptet ger 12 st normalstora muffins.
 
Smeten
  • 100 g smör/margarin
  • 2 ägg
  • 1,5 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker 
  • 2 dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • En liten nypa salt
  • 150 g hallon, minst!
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Rör ner det smälta smöret samt mjölk. Blanda samman mjöl, bakpulver och salt och rör försiktigt ner i smeten. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt. Vänd ev. hallonen i lite mjöl, på så sätt blir de fastare under gräddningen. Häll ner 1 sked smet i varje muffinsform, lägg på några hallon. Fyll sedan på med smet. Lägg även några hallon på toppen av smeten igen.
 
Smulpajstäcke
  • 75 g margarin
  • 2 dl havregryn
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 dl strösocker
Rör ihop havregryn, vetemjöl och socker i en bunke. Tärna margarinet och nyp ihop tills det blir smuligt. Strö smuldeg på toppen av varje muffins. Grädda i mitten av ugnen i drygt 25 min. Låt svalna på galler. Klart!

Kommentarer
Postat av: Anonym

."Lägg sedan några på smeten och fyll sedan på med smet. "

Hej åhh vad gott det ser ut och vill gärna prova att göra dem men förstod inte riktigt den meningen? Kan du förklara llite mer?

Kram

Svar: Oj, såg att det var helt tokigt i min text. Ska ändra nu haha, förlåt! Men annars är beskrivningen att: du lägger en sked muffinssmet på botten av en muffinsform, sedan lägger du i 2-4 st hallon, sen fyller du muffinsformen med smet och sen toppar du med ytterligare 2-4 hallon och sen på med crumblen. Förstår du? :)
Nida V.

2013-10-27 @ 18:51:21
Postat av: Anonym

Jaha okej men då förstår jag, lite som slagana sirnica :) Tack så jättemkt för att du svarade!

2013-10-27 @ 22:45:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0