q&a - hijab

Bild från weheartit.
 
Hej syster. Jag ska snart börja med slöja. Har bara lite frågor, jag ser dig som en förebild. 
Tycker du att det är okej med färgglada slöjor ? Jag tycker färger är fint. För jag har hört atrt det drar till sig uppmärksamghet om man har typ rött, rosa. blått osv. 
Och en sminkfråga också, smink är ju haram inom islam, tycker du att det är okej med lite smink om man har slöja? 
Tacksam för svar.
 
Först och främst gratulerar jag till ditt beslut att börja bära slöja mashaAllah må Allah belöna dig och stärka din iman! Syster, det viktiga är inte vad jag eller någon annan tycker är okej utan vad som faktiskt är okej ur ett islamiskt perspektiv. Alla står till svars för sig själva och alla befinner sig på olika nivåer. Nu är inte så fallet men låt oss säga att även om jag skulle bära ett ton smink och någon skulle fråga mig om min åsikt om smink så skulle jag utan tvekan säga att det är haram, för även om jag inte har uppnåt just den nivån av iman att avstå från något som är haram så blir inte den saken mindre haram för det, om du förstår hur jag menar. Och det är extremt farligt att förneka något från Koranen eller sunnah bara för att man själv inte kan ta åt sig av det.
 
Vad gäller färg: jag har förstått (efter att ha kollat upp källorna noga för att inte säga fel) att det inte spelar någon roll, att färg är okej så länge man fortfarande klär sig på rätt sätt och bär slöjan på rätt sätt, och så länge kläderna inte skriker efter uppmärksamhet så man får väl använda sunt förnuft. Det finns alltså ingenting som säger att enbart svart eller mörka färger skulle vara okej. Läs gärna mer här och här (sista stycket). Och, ja, färg är fint och hijabfashion kan vara så vackert! :)
 
Vad gäller smink är det (och även parfym) haram att använda ute bland icke-mahrams.
 
Men, för att inte andra ska avskräckas totalt: beroende på var man är med sin iman får man ta det i sin takt. Jag personligen tycker att det viktigaste steget är att man börjar bära slöja (givetvis inte precis hursomhelst heller, dock), och att man sedan tar allt därifrån.. om man har slöja med lite smink eller har den si eller så, det är inte hela världen, det viktigaste är att man faktiskt bär slöja och höjer sig själv till next level när man är redo för det. Givetvis ska man uppfylla villkoren för hijab också, alltså att man täcker allt det som ska täckas. Det vill säga inga halsar eller öron eller armar upp till armbågen synliga osv (som tyvärr är vanligt idag), att kläderna inte formar sig efter kroppen eller är genomsynliga etc etc. Men att inte ha slöja bara för att du sminkar dig lite är hundra gånger värre än om du bär slöja och sminkar dig lite. Ibland kan man inte ta åt sig av allting på en gång och det är okej om man har rätt avsikter. Islam kom inte under en natt i sin helhet utan gradvis åt folket under en lång period, varför? Bland annat för att ingen eller få hade kunnat acceptera allt på en gång. Ibland får man prioritera, det gjorde även vår profet (saw) när han lärde ut Islam till folket. Summa summarum - jag ser det såhär, som exempel; hijab är obligatoriskt, smink är en synd. Lämna inte något som är obligatoriskt för en synd. ALLA människor syndar både medvetet och omedvetet men det kan man inte använda som ett argument för att lämna det som är obligatoriskt (bönen, fastan, zakat, hijab m.m.). Det är trots allt bland annat de sakerna som håller vår iman i schack och även gör oss till ännu mer rättfärdiga muslimer inshaAllah.
 
Och Allah vet bäst.

Kommentarer
Postat av: M

apropå färg tänker jag såhär, är man i ett land där 99,9% av kvinnorna klär sig helt i svart så sticker man nog ut ganska mycket om man stylar upp sig och kör färger, där kan även en mild färg vara skrik efter uppmärksamhet. men här i väst där färger är SÅ vanligt och 99,9% av folket klär sig färgglatt kan man ju ha chockrosa hijab utan att det drar till sig uppmärksamhet. så som du sa, sunt förnuft ;)

Svar: Ja jag vet att i UAE är man totalt utstirrad av både män och även kvinnor om man som kvinna sticker ut från mängden haha.. man kan vara totaltäckt men det verkar inte spela någon roll, är man färgglad så är man verkligen victim of the gaze så att säga!
Nida V.

2013-10-09 @ 19:54:46
Postat av: S

Selam, tänkte fråga en sak. Då jag själv pluggar och inte är hemma när man bör be så gör jag det när jag kommit hem vilket är sent men ändå. Onda ja "naklanjam" så att säga, men det tar mig så lång tid även fast jag bara skall be Farz . Jeli u redu SAMO klanjati Farz na svaki namaz? Ili se treba klanjati Farz, Sunnet, Vitr?

Svar: Alejkumu selam. Da ti se Allah smiluje pa se brines za svoj namaz. Medjutim, "naklanjavanje" namaza nije jednostavno pitanje. Bönen måste bes i tid, punkt. Det finns inget "men, jag hinner inte.." "men, jag har ingenstans att be.." för bönen ska alltid vara prio ett och allt går om man vill. Det är haram att lämna bönen när man befinner sig i krig, på fronten osv, så vad kan vi då säga om att lämna bönen pga jobb eller skola? Jag har bett på jobbet, på parkeringsplatser, vid vägkanten på landsvägar, på flygplatser, i flygplanet (dock sittandes), på gräsplättar, i provrum (haha) - allt för att be bönen i dess rätta tid vilket är OERHÖRT viktigt och vi får inte ta så lätt på det vilket många gör idag genom "naklanjat cu ja to poslije". Mitt råd är att hitta ett rum i skolan där du kan utföra bönen i tid och har du brist på tid så ser du till att bara be farz, men i dess rätta tid. Om man nu, mot all förmodan, missar en bön av en eller annan anledning (alltså oavsett om det är ogiltiga eller giltiga anledningar - och det finns ENDAST tre giltiga vilka är att försova sig oavsiktligt, glömma oavsiktligt eller om man är mentalt sjuk) så har man ändå en skyldighet att ta igen bönen i alla fall. Och då gäller precis samma sak som om man ber bönen i tid; att ta igen farz är strängt obligatoriskt, att ta igen böner som är vadzib dvs vitr är fortfarande vadzib (stroga obaveza) och att ta igen sunnah böner är inget måste förutom sabahski sunnet som aldrig borde utelämnas.
Nida V.

2013-10-10 @ 15:43:24
Postat av: Anonym

Är det svårt att sluta med smink? Och parfym?

Svar: Nej absolut inte, parfym gör i princip ingen skillnad, man kan ju lukta hur gott man vill hemma istället. Sminkat mig har jag aldrig gjort mer än t.ex. lite mascara och något litet för att se piggare ut så det förändrar inte heller så mycket..
Nida V.

2013-10-11 @ 10:45:03
Postat av: Anonym

Dessa 10 daga underr ,( hajj månad) som man bör fasta på, kan man "fasta igen" de dagar man missat under ramadan under dessa dagar eller går det ej?

Svar: Du menar om man kan ta igen sin fasta t.ex. samtidigt som man fastar Arafat dagen? Jag vet ärligt talat inte, kanske är bättre att fasta dessa dagar och Arafat dagen separat med den avsikten att få belöning för dessa dagar och ta igen sina dagar någon annan gång.. men jag kan inte svara på den frågan om man kan ha två avsikter samtidigt med sin fasta.
Nida V.

2013-10-11 @ 11:39:57
Postat av: A

Jag känner till flera troende muslimer som använder smink och parfym , ser ingen synd i det ! Och ja de bär slöja !

Svar: Att en muslim gör något eller att du "inte ser" en synd i något gör inte något mindre haram för det. Smink och parfym ÄR en synd, punkt. Sedan får du tycka vad du vill om det.
Nida V.

2013-10-14 @ 15:33:35
Postat av: A

Konstigt då att många troende med slöjor bär smink. Nu menar jag inte ett kg foundation och att de e mycket sminkade men smink e det i alla fall. Vad jag vet så ska den som bär slöja inte noppa ögonbryn men smink har man definitivt sett.

Svar: Alltså, att bära slöja innebär inte automatiskt att man är felfri. Noppa ögonbrynen ska man inte göra oavsett om man bär slöja eller ej.. Ändå finns det många troende som noppar ögonbrynen, innebär det att det inte är haram? Nej. Bara för att man bär slöja innebär det inte att allt man gör är OK och att man inte syndar något. Det finns tjejer med slöja som festar, dejtar med mera men det är ju fortfarande haram. Som jag skrev i mitt inlägg, alla befinner sig på olika nivåer i tron och alla står till svars för sina egna handlingar, men man får inte förneka något från Koranen eller sunnah bara för att man själv inte kan ta åt sig av det. Så om jag noppar ögonbrynen för att jag har svårt att sluta måste jag fortfarande veta och säga att det är haram till den som frågar, oavsett om jag begår den synden själv. Den största åsikten bland lärda är att smink är haram bland män som inte är ens mahrems eftersom det förskönar.. Sen är det upp till var och en.
Nida V.

2013-10-15 @ 10:55:56
Postat av: A

Ja det e klart att man inte e felfri bara för man bär slöja men dessa jag känner e inte några som nu super sig fulla hit och dit , utan de e verkligen troende förutom att de då bär smink. Och det med att man inte ska noppa ögonbryn även om man inte bär slöja , gäller det alla som tillhör Islam elr ? Så om jag e muslim men inte så troende som hon som bär slöja kanske , får jag inte då noppa ögonbrynen ?

Svar: Ja men de blir ju inte mindre troende för att de bär smink :) det har jag inte påstått. Att sminka sig är inte en lika stor synd som att dricka sig full heller. Det är ju ingen "stor synd". Jag känner också jääättereligiösa tjejer med abaya och allt som sminkar sig ibland, de är inte sämre för det! Men det är trots det inte tillåtet med smink.. Alla syndar, omedvetet och medvetet, det är mänskligt, och man kan inte stämpla utifrån det, i synnerhet inte om det inte rör sig om något extremt. "Aha hon sminkar sig, alltså kan hon inte vara troende".. jag menar det finns tjejer som inte bär slöja (vilket är en större synd) och ändå är de mashaAllah mer troende än någon som kanske bär slöja. Och svar på din sista fråga: ja. Gud har inte gjort vissa saker haram bara för enstaka människor, har Han gjort något haram så är det haram för ALLA. Även icke-muslimer ;) det är ju bara det att de inte tror. Men när de äter griskött: haram, när de dricker: haram, när de gör zina: haram.. haha. Något är ju inte mindre haram för den som inte tror/är mindre troende, alla människor oavsett tro kommer att stå till svars för alla sina handlingar på lika villkor.
Nida V.

2013-10-15 @ 15:18:42
Postat av: Ajla

Hej jag har en fråga, om den är för personlig behöver du absolut inte svara, men vad har du fått för reaktioner från folk, på gatan osv nu när du har slöja på dig? Har de varit positiva/negativa.?

Svar: Jag har mest upplevt positiva reaktioner, inte så mycket negativt alhamdulillah :) har bemötts av snälla kommentarer om min stil från helt främmande människor, oväntat!
Nida V.

2013-10-17 @ 23:35:33
Postat av: Linda

Hej, väldigt intressant inlägg. Jag undrar dock var du refererar din punkt om att smink är haram till? Står det i Koranen eller är det något profeten har uttalat sig om? Jag förstår din poäng, självklart drar man till sig uppmärksamhet när man använder smink, men är det verkligen "Haram, punkt slut"? Försöker absolut inte rättfärdiga någonting som kanske är en synd, men de hade varit intressant att veta om det stod skrivet i Koranen eller Haditherna. Många lärda, som du nämner i ditt svar, bildar sin egen ide om vad som står i Koranen eller vad som sagts eller gjorts av profeten Muhamed, precis som vanliga troende gör. Vissa lärda och troende anser ju att flera fruar för en man är okej, samtidigt som andra förbjuder det.

Vidare har jag förstått de som att du är gift, och jag undrar då, hur lärde du känna din man, dejtade ni inte? Alltså gick ut och fikade, åt mat, bio osv innan ni gifte er? Jag refererar bara till ditt svar på en fråga "Det finns tjejer med slöja som festar, dejtar med mera men det är ju fortfarande haram."

Svar: Jag baserar det på de lärdas uttalanden, alltså fatwor, som säger att smink inte är tillåtet. Vi muslimer följer fatwor då vi inte själva har kunskapen nog att kunna tolka Koranen och profetens (saw) sunnah. Allt måste inte stå bokstavligt i Koranen eller hadither för att det ska vara haram, eller makruh, eller sunnah osv. I Koranen står det t.ex. i surah Nur, vers 31 "Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mer av sina behag än vad som (anständigtvis) kan vara synligt [...] och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin.. [..] och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag." Nej, denna vers räknar inte upp ALLT som en kvinna inte ska göra för att dra till sig uppmärksamhet, utan är ganska generell, men jag antar att det egentligen inte krävs mer än logiskt tänkande för att förstå vad den här versen indirekt säger om smink. Men, det är trots det inte upp till oss "vanliga muslimer" att anta, gissa och fatta våra egna slutsatser inom shariah, det råder inte individuell tolkningsfrihet av Koranverser och profetens (saw) hadither, det har vi våra lärda för och vi ska följa deras fatwor som givetvis är baserade på år och år av studerande i havet av verser och hadither. Det är verkligen inte så att våra lärda bara "bildar sin egen ide" och slänger ut fatwor baserade på sina egna ideer till höger och vänster. PS. angående flera fruar så kan INGEN förbjuda det som Allah har tillåtit! Jag har aldrig hört att det finns en sann lärd som förbjudit månggifte.. Tack för din kommentar, hoppas du förstod vad jag menade i mitt svar så det inte bara är en massa svammel!
Nida V.

2013-10-20 @ 12:08:58
Postat av: niqabi

Salam syster. Bra skrivet. Tänkte säga att det finns ju även hadither angående kvinno r som bär parfym ute där icke mahram män kan känna lukten. Änglarna skriver att man är en zania i sin bok över synder. Zania är en kvinna som har sex utanför äktenskapet. Så man kan sj sitta och sen bara unda hur mkt synder man får för det.

2013-10-21 @ 14:36:40
Postat av: niqabi

Angående smink ute så är det inte meningen man ska göra sig snygg även där för icke mahram män så det får man klart synder för. Undrar förresten hur de med brunkräm, mascara m.m gör när de ska be. Tvättar de bort all smink då och sen sminka sig igen. För ens wudu är inte godkänd om man gör det över smink så böir inte wudun godkänd blir inte bönen det heller

2013-10-21 @ 14:41:21
Postat av: Anonym

Salam aleykom! Detta kanske är lite mysko fråga men blev lite osäker och tänkte höra med dig om du vet:)
http://www.letsdeal.se/deal/7177182
Dessa silverörhängen, är det sådant som man måste betala nån form av zekat på?

Svar: Wa aleikumu salam. Jag tror det krävs att man ska äga ganska mycket silver för att man ska betala zekat på det, tror nisab för silver är ca 600 gram vilket faktiskt är mer än ett halvt kilo. Däremot är det mindre för guld.
Nida V.

2013-10-24 @ 19:59:42
Postat av: Bushra

Salam Alaykom
Mycket fin blogg, stolt över dig syster
Lycka till

2014-02-07 @ 07:25:21
URL: http://www.bushbush.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0