halvmånar med kokos

 
En form av småkakor som ofta fanns i mammas skafferi när jag var liten. Nu finns de hos mig med! De är väldigt goda och perfekt till kaffet eller téet. Receptet ger drygt 25 st. 
  • 1 ägg
  • 0,5-0,75 dl socker
  • 100 g kokos
  • 220 g rumsvarm margarin
  • 4-5 dl vetemjöl 
  • 2 tsk bakpulver
  • Florsocker
Vispa ägget lätt med sked i en bunke. Rör ner socker och blanda. Tillsätt kokos och rör, lägg sedan till margarinet. Blanda alltihop väl. Blanda vetemjöl med bakpulver och rör ner i smeten. Arbeta det till en mördeg (justera mängden mjöl/margarin vid behov). Ta små bitar av degen, forma till bollar mellan handflatorna. Rulla ut bollarna i handflatan avlångt, forma en aning till månar och platta sedan ut dem. Ställ dem på en smord långpanna. Grädda i 150 grader i ca 15 min, höj sedan värmen till 200 grader och grädda i ytterligare ca 10 min. Rulla runt i florsocker medan de fortfarande är nygräddade. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oh Gud, dessa är såååååååå goda. Jag har kvar det här receptet från din gamla blogg på mitt usb.

2013-09-27 @ 12:34:56
Postat av: Aldina

Åhh detta väcker barndomsminnen, bakade dem nyss och de blev perfekta! :D

2013-09-28 @ 12:08:19
Postat av: AH

Mina jäser inte :/ Vad gör jag för fel?

Svar: Hur menar du jäser? Degen ska inte jäsa, de kommer bara höja sig en aning i ugnen pga bakpulvret men inte mer än så :)
Nida V.

2013-09-29 @ 14:38:37
Postat av: AH

Jo men det är de jag menar. Dem höjer sig inte i ugnen :/ förstår inte vad jag gör för fel. Gjorde dubbelsats men fick knappast ut 40 st för var tvungen att göra dem "stora" pga att de inte höjde sigz

Svar: Alltså höjer de sig inte ALLS? Inte en millimeter? Hehe :) för det är ju inte meningen att de ska växa till sig mycket, bara en liten aning, men om de inte gör det alls vet jag faktiskt inte.. blandade du vetemjölet med bakpulvret först innan du hällde ner det i smeten?
Nida V.

2013-09-29 @ 19:57:24
Postat av: Anonym

Funkar smör???

Svar: Aldrig provat men smör och margarin går ju ofta att ersätta varandra.. dock är ju smör hårdare så blir kanske svårare att arbeta med det, se till att det är mer rumsvarmt då så det mjuknar upp.
Nida V.

2013-10-06 @ 00:21:27
Postat av: Anonym

Är det kokosflingor eller kokosfett? :)

2016-12-21 @ 18:10:17
Postat av: Jasmin

Är det kokosflingor eller kokosfett? :)

Svar: Kokosflingor! Alltså riven kokos:)
Nida V.

2016-12-21 @ 18:12:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0