chokladiga havrekakor i muffinsformar

 
Med tanke på hur få ingredienser dessa "havremuffins" har och hur superlätta de är att göra så är de förvånansvärt goda. Ja, mycket goda faktiskt. Man behöver inte ens toppa dem med grädde och jordgubbar (även om det ser lyxigare ut och, såklart, smakar ännu bättre) - de funkar hur bra som helst även näck med typ bara ett glas kall mjölk till. Och de håller sig lika goda i flera dagar! Min syster brukade baka dessa ofta när hon var liten och hela familjen åt med god aptit, så det är "hennes" recept! 
 
15-20 st
  • 200 gr margarin
  • 6 dl havregryn
  • 2 dl socker
  • 1 ägg
  • 1,5 msk kakao
  • 1 msk vaniljsocker
Sätt ugnen på 200 grader. Smält margarinet och blanda ner havregrynen. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Rör ner havregrynsmassan, kakao samt vaniljsocker - blanda väl med sked. Klicka ut i små muffinsformar på en ugnsplåt. Grädda i ca 10-12 minuter. Låt svalna/kallna helt.

Kommentarer
Postat av: Warda

Ser så gott ut ska så testa. Visst är det sprutgrädde du använde? :))

Svar: Nja jag vispade vanlig vispgrädde själv som jag la i en spritspåse men sån där på burk funkar lika bra :) förutom att jag har för mig att den "smälter" och blir rinnig ganska snabbt till skillnad från "riktig" vispgrädde så då måste man servera direkt..
Nida V.

2014-02-08 @ 17:09:52
Postat av: Warda

Jaha okej. Vart kan man hitta en sådan spritpåse? :)) älskar att receptet är så enkelt och att det går fort art göra. :)

Svar: Borde finnas i alla större matbutiker som typ Coop Forum, Ica Maxi, kanske Willys.. fråga! Finns också engångspåsar men jag har en vit som man tvättar och återanvänder. Till dem kommer två-tre st "spritskorkar" som har olika former och som man lägger längst ner i påsen där man trycker ut grädden. Jaa det är verkligen superenkelt och som redan skrivet behöver man inte ens tillbehör till, de är så goda även utan grädde :D
Nida V.

2014-02-08 @ 19:56:47
Postat av: jag

tack för recepten! har aldrig sett en sådan recept eller ätit kakan! skall prova!

2014-02-11 @ 16:01:06
Postat av: jag

hej! har bakat kakan! den är väldig god! tack för recepten!

Svar: Så lite, kul att du gillade det!
Nida V.

2014-02-16 @ 13:11:31
Postat av: Anonym

Hej, kan du inte lägga upp ett recept på baklava om du själv vet hur man gör en :)

Svar: Jag har aldrig gjort en själv än haha. Brukar få hem massor av både mammas och svärmors på bajram så jag brukar baka annat.. Men när jag bakar någon gång delar jag med mig :)
Nida V.

2014-02-19 @ 12:46:37
Postat av: H.

Går det bra att ersätta margarinet mot smör? :)

Svar: Jadå det ska nog gå bra :)
Nida V.

2015-03-15 @ 14:17:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0