spökkyckling

 
Jag har ingen aning varför denna rätt kallas spökkyckling.. kanske ett dagisbarn som kom på namnet :). Vi åt det i alla fall en gång hos min mans moster och det var så gott så jag fotade receptet, glömde bort det och kom att minnas det först igår när jag stod och inte visste vad jag skulle göra av mina kycklingfiléer. Jag har dock lagt på typ 50% på alla ingredienser för att få mer sås, i det ursprungliga receptet står det t.ex. 0,5 dl soja osv så man kan ju göra mindre.
  • 4 stora kycklingfiléer (ca 900 g)
  • 4 dl creme fraiche, ca
Marinad
  • 0,75 dl soja
  • 0,75 dl olja
  • 1,5 msk curry 
  • 1,5 msk paprikapulver 
  • 3 pressade vitlöksklyftor
  • 1,5 krm svartpeppar
  • 0,75 dl saft av en citron
Skär kycklingen i grova bitar. Blanda marinaden i en bunke, lägg i kycklingbitarna och låt stå 20 min. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg över kycklingen och marinaden i en ugnsfast form och stek i ugnen i 15 min. Ta ut formen ur ugnen och vispa ner creme fraiche, rör till en sås. Grädda i ytterligare ca 12-15 minuter.
 
Servera tillsammans med ris (eller annat valfritt) samt en god grönsallad.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan man byta ut soja mot något?

Svar: Jag vet faktiskt inte.. sojan gör nog ganska mycket i marinaden så det blir nog inte samma sak utan.
Nida V.

2014-02-18 @ 19:22:19
Postat av: Anonym

Din sås är så röd och fin. Min är sånn i början men när jag häller i creme fraiche blir den så vit. Följer ditt recept, vad gör jag för fel?

2014-07-24 @ 15:29:56
Postat av: Anonym

Rekommenderam ti jedan pravo god recept za piletinu.

Kycklingfiléer (hur många du vill)

Sås:
3dl Cremefraiche
1Vitlök
1-2 msk sambal oelek(beroende på hur starkt man vill ha det)
En röd paprika
Curry hur mycket man föredrar
Salt och Peppar od oka hahaha.

Sätt ugnen på 220 grader

Blanda ihop Creme fraichen med sambal oelek, hackad paprika, Pressad vitlök, curry och salt o peppar.
Skär kycklingen i tärningar och stek tills kycklingen fått färg. Sen lägger du i kycklingen med såsen i ugn ca 20 min :) servera med ris!

Svar: Tack för tips, probat cu!! :)
Nida V.

2015-03-26 @ 00:16:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0