kärleksmums

 
Alla vet väl vad kärleksmums är. Jag har alltid följt receptet från en tjock receptbok som står i mammas hylla, här kommer det. Dock har jag dubblerat ingredienserna till glasyren i mitt recept för annars tycker jag det blir tok för lite och räcker inte riktigt till. Vill man inte göra en hel långpanna kan man halvera hela receptet och använda en plåt som är hälften så liten, då får man ca 12 bitar. 
 
Kakbotten
  • 200 g smör/margarin
  • 5 ägg
  • 4 dl socker
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 dl kakao
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 dl mjölk
Sätt ugnen på 200 grader. Klä en ugnslångpanna med bakplåtspapper. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner det i smeten. Tillsätt smöret och mjölk. Rör till en jämn smet. Häll smeten i långpannan. Grädda mitt i ugn 20-25 min.
 
Glasyr
  • 150 g smör/margarin
  • 1 dl starkt kaffe
  • 8 dl florsocker
  • 4 msk kakao
  • 4 tsk vaniljsocker
  • Kokosflingor
Smält smöret och blanda ner kaffe, florsocker, kakao och vaniljsocker. Bred ut glasyren över den avsvalnade kakan och strö över kokosflingor. Låt stelna i kyl innan du skär i bitar.

Kommentarer
Postat av: Donya

Tack för receptet! Kunde inte låta bli att göra den så här dax (23.30), hehe
Väldigt god blev den också, så 5/5 får den ;D

2014-12-25 @ 00:18:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0