potatis- och purjolöksoppa


Det är inte alltid man hinner plocka fram kameran och ställa maten att posera för att få fina bilder, så ibland får såna här halvkassa mobilbilder duga för att det ska bli blogginlägg överhuvudtaget. Jag älskar hemlagade soppor med ett gott hembakat bröd till, och den här är väldigt enkel som kräver lite tid och få ingredienser men ack så god ändå. Soppan kan mixas om man föredrar den helt slät, jag gillar när det är lite bitar i.
 
Ca 6 portioner
  • 5 st potatisar av modell större
  • 1 st purjolök
  • Vatten
  • 1 tsk salt
  • 0,5 krm svartpeppar
  • 2-3 msk grönsaksfond (eller buljong)
  • Ev. grädde

Skala och klyfta potatisen i tunna klyftor. Skölj och hacka purjolöken. Ha i lite olja i en rymlig kastrull och bryn några sekunder. Häll på vatten så att det precis täcker, salta. Låt koka upp under lock och koka tills potatisen är mjuk. Tillsätt fond eller buljong. Vispa nu kraftigt i soppan så potatisen går sönder i små bitar (då får du även en tjockare konsistens på soppan). Smaka av och tillsätt om du vill en skvätt grädde. Låt puttra några minuter. Föredrar du soppan slät kan du mixa den i blender.


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Alltså din blogg - dina recept (!!!) <333 kärlek på hög nivå!
Lite fler uppdateringar skulle inte sitta helt fel hehe
alltså jag dregglar typ när jag kollar genom efterrätter, kakor & bakverk hahah

Mvh, Rebecka

Svar: Haha vad gullig du är, tack så mycket! :) jag försöker bli bättre på att uppdatera men det går sådär :)
Nida V.

2015-03-03 @ 21:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0