hallonpaj deluxe

 
Denna kommer från Jennys och vi som är pajälskare här hemma var tvungna att prova. Måste säga att jag föredrar min klassiska smulpaj (sen föredrar jag överlag blåbärspajer framför hallon) men denna var också god såklart, speciellt pajskalet! Här kommer receptet på mitt sätt, något ändrat.. drog bl.a ner sockret både i fyllning och topping, men tyckte ändå fyllningen blev för söt. Så mitt råd är att smaka fyllningen då hallonsylten i sig är söt och därefter lägga till så mycket socker som man tycker behövs. 
 
Pajskal
  • 4 dl vetemjöl
  • 150 g smör
  • 1 dl socker
Rör ihop vetemjöl och socker. Blanda ihop med smöret till en deg och tryck ut i en rund form (22-24 cm). Ställ i kylen och låt stå minst 25 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Ta ut och nagga skalet med en gaffel och förgrädda i 15 minuter mitt i ugnen.
 
Fyllningen
  • 400 g hallon
  • 1 dl fast hallonsylt
  • 0,5 dl strösocker
  • 2 msk potatismjöl
Under tiden som pajskalet står i kylen, förbered fyllningen och toppingen (se nedan). Rör ihop alla ingredienser till hallonfyllningen i en skål. Om pajskalet har sjunkit ihop i kanterna kan du pressa upp det igen med en sked. Fördela sedan ut fyllningen i det förgräddade pajskalet. 
 
Crisptopping
  • 50 g smör
  • 1,5 dl havregryn
  • 0,25 dl socker
  • 1 msk vetemjöl
Smält smöret i kastrull. Ta bort från plattan och rör ner havregryn, socker och mjöl. Fördela ut över pajen. Ställ in pajen i mitten av ugnen och grädda i cirka 30-40 min. Fyllningen ska bubbla och pajdegen ska få färg.

Servera med kall vaniljsås/vaniljvisp. Eller vaniljglass för att slå ut det söta lite :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Heej,
du har en massa gott här på bloggen. Blev så glad när jag såg att var aktiv igen, förhoppningsvis med fler underbara recept och tips :)

Ha det så gott!!

Svar: Tack så mycket! :) tyvärr är jag inte så jätteaktiv men jag slänger upp nåt recept då och då.. :)
Nida V.

2015-05-18 @ 09:36:46
Postat av: purposes.blogg.se

Åh så gott!:DD

2015-05-19 @ 14:41:23
URL: http://purposes.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oh ser så gott ut!! :D

2015-06-09 @ 20:11:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0