kycklingpaj

 
Eftersom den här köttfärspajen blev en hit här hemma (jag har kanske aldrig sett hubby mer lycklig över en maträtt än när den är i ugnen) tänkte jag testa en paj med kyckling också. Jag letade och letade efter ett bra recept men alla var så olika och ingen lockade mig jättemycket så till slut kombinerade jag ihop ett eget recept. Och jag kan lova er att även den här pajen blev en hit!
 
Pajdeg
  • 4 dl vetemjöl 
  • 150 g smör eller margarin
  • 0,5 dl vatten
Sätt ugnen på 225 grader. Smula sönder smöret i mjölet. Häll i vattnet och knåda ihop till en deg. Tryck ut i en pajform och ställ i kylen i 30 min. Nagga pajskalet med en gaffel och förgrädda den i en förvärmd ugn på 225 grader i ca 10 min. Ta ut och låt svalna något. 
 
Fyllning
  • 400 g kycklinginnerfilé, ca
  • 1 gul lök
  • 1 röd paprika
  • 3 champinjoner
  • 2,5 msk chilisås (stark)
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 dl creme fraiche
  • 1 tsk soya
  • Salt, peppar och grillkrydda
  • ½ tomat
  • 1-2 dl riven ost
Skär kycklingen i mindre bitar. Skala och hacka löken. Skiva champinjonerna. Skölj och finhacka paprikan. Stek kycklingen genomstekt i matfett i stekpanna, krydda med grillkrydda. Lägg över kycklingbitarna på tallrik. Lägg till lite mer smör i stekpannan och fräs löken. Tillsätt paprika och champinjoner, bryn alltihop en stund. Häll tillbaka kycklingen. Tillsätt chilisåsen. Häll på grädde och creme fraiche. Rör ner soya. Smaka av med salt och peppar och låt sjuda en stund. Fyll pajskalet med kycklingröran. Skiva tomaten och lägg på några ställen på pajen, häll sedan över den rivna osten. Grädda på 225 grader i ca 15-20 min. Servera med grönsallad.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

mumsigt!

2013-08-28 @ 22:15:37
Postat av: Aldina

Jag burkar göra en lax- och spenatfyllning som blir supergod. Man skär 250 gram(ibland tar jag ännu mer) lax i små bitar, kryddar med citronpeppar och steker. Detta blandas med antingen en påse babyspenat eller en skål tinad spenat(som man kramat ut så mycket vatten som möjligt ur), 3 äggulor, 1 påse riven ost, 2 dl grädde och lite salt och peppar. Blir verkligen hur gott som helst :D

Svar: Åh tackar för tipset, får prova någon gång! Är gott med pajer, och fyllningarna går ju att variera i all oändlighet :) eller som maken kallar dem svedske pite, "svedski burek" är ett annat namn för min köttfärspaj haha.
Nida V.

2013-08-28 @ 22:17:08
Postat av: Anonym

Ser jättegott ut! Får jag fråga vart du köper halal kycklingfilé ifrån?

Svar: Willys har halal kyckling av flera märken: Eldorado, FirstPrice plus Willy's egna märke har jag för mig. Leta efter halal-symbolen på påsen! Den mesta kycklingen från Danmark (t.ex. Danpo) är också halal, brukar också återförsäljas i bl.a. Willys. Dessa märken finns säkert i andra stora matbutiker också men jag handlar mest där. Annars brukar "arabiska" livsmedelsbutiker ha frysdisken full av annan halal märkt kyckling :)
Nida V.

2013-08-29 @ 12:47:08
Postat av: besiima

Mmmm ovo izgleda ukusno! :-)))) bas cu probat jedan dan :-)

2013-08-29 @ 18:29:41
URL: http://hube.blogg.se
Postat av: newsyn

Du anar inte hur gott detta ser ut!
MashaAllah på dig syster! :)

2013-08-31 @ 12:18:02
URL: http://newsyn.blogg.se
Postat av: Anonym

Ma sha Allah, har testat denna flera gånger och blir lika bra varje gång!! Barak Allahu fiki!

Svar: Wa fiki :)
Nida V.

2013-10-06 @ 01:21:38
Postat av: Anonym

Kan man använda matlagningsgrädde istället för creme freice? Bor i london och hittar inte creme freices motsvarighet

Svar: Jo kan du säkert.. bara att det blir kanske mer rinnigare med enbart grädde? Finns inget som typ philadelphia?
Nida V.

2013-11-27 @ 16:24:31
Postat av: Anonym

Jättegott! Verkligen älskar det här receptet. Tycker det blir godare efter en-två dagar. Tack så mkt för receptet!

2014-01-07 @ 15:24:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0