karamel oblande

 
Jag har ju tidigare lagt ut ett recept på oblande med klassisk choklad-kaffe-fyllning. Här kommer ett recept på en annan, nämligen en karamellfyllning, som dessutom går hur snabbt som helst att göra i och med att man nu i butikerna kan hitta redan karamelliserad mjölk som inte behöver kokas tre timmar - superfiffigt! Hursomhelst så är hjärnan bakom det här receptet min kära Merima som tryckte ner den karamelliserade mjölken och ett paket rån i famnen på mig så att jag skulle baka genast. Sagt och gjort. Fast egentligen var det syrran som stod för jobbet så jag ska inte ta creds för varken receptet eller tillverkningen - det enda jag hjälpte dem med var att få kakorna uppätna.
  • 1 burk karamelliserad mjölk
  • 2 burkar kondenserad mjölk, sötad
  • 1 paket oblande (rån)
Värm hälften av den kondenserad mjölken något (t.ex. i mikron). Blanda samman allt innehåll ur burkarna i en skål. Bred fyllningen över rånen, förutom det översta - räkna med att det blir lite fyllning över. Täck alla hål (de stora hålen upp). Lägg något tungt på alltihop (för att rånen inte ska vika sig) och ställ kallt en stund. Skär sedan rutor av valfri sort och storlek. Förvaras i kylskåp - de blir godare när de fått stå över natten.

Kommentarer
Postat av: Adisa

Recept:
Skär 1 lök + 2st paprika (jag brukar ha en röd och en grön) i småbitar. Tillsätt vitlök (så mycket som du vill. Men inte för mycket för då tar den över hela smaken, jag brukar ha 2 klyftor) . Stek alltihop. Ako volis champinjoner kan du lägga till det också, ja to ne jedem så jag skippar det. Kycklingen steker jag separat för oftast släpper den ut vatten. När kycklingen är nästan genomstekt böandar jag den med grönsakerna. Krydda med paprikapulver,vitpeppar, vegeta och massa curry. Tillsätt ca 2 dl vatten och kycklingbuljong. Jag lägger in en halv buljong så det inte blir för salt. Låt det koka på svag värme i ca 5 min. Tillsätt ca 1,5-2 dl creme fraiche Och ca 1,5 dl riven ost. Blanda och låt det koka på svag värme ett par min (tills osten har smält helt). Smaka av och tillsätt mer kryddor om det behövs. Klart!

Svar: Hvala Adisa :)
Nida V.

2013-02-21 @ 21:46:51
Postat av: L

Hej, har du recept på karamelliserad mjölk att göra hemma? Råkade få med mig 3 kondenserade mjölk ist för karamelliserad, orkar inte gå till affären igen haha...

Svar: Kokar du konserverna med kondenserad mjölk i ca 3 timmar så blir den till slut karamelliserad ;) annars kan du googla recept på kolakräm - det är typ samma sak skulle jag tro.
Nida V.

2013-05-23 @ 19:18:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0