petit beurre körsbärskaka

 
En kaka som jag smakat några gånger hos min fina A och för några dagar sedan bakade jag den tillsammans med sockerkaka när vi skulle få gäster. Den är hur lätt som helst att sätta ihop och behöver inte gräddas så den är klar på i princip 15-20 minuter! Hur smidigt som helst :) att den är enkel förminskar inte faktumet att den är väldigt god.
  • 1 paket petit beurre kex
  • 150 g philadelphia
  • 2 dl socker
  • 3 dl vispgrädde
  • Mjölk 
  • Körsbärssås i tetrapak (brukar stå bland glasstillbehören)
Vispa philadelphian med sockret. Vispa grädden hårt och blanda ihop grädden med philadelhpian. Ta fram en plåt/form. Doppa varje kex, ett i taget, på bägge sidorna i mjölk så att de mjuknar upp en aning. Lägg i formen, 4 rader med 4 kex var ungefär och så två lager av kex. Bred över halva krämen över kexen. Upprepa sedan samma steg igen med kexen och bred sedan över den andra halvan av krämen. Häll slutligen över körsbärssåsen över kakan. Ställ i kylskåpet så att kexen mjuknar och kakan kallnar. Skär i rutor.

Kommentarer
Postat av: Amela

Hej. Har letat efter dessa kex men kan inte hitta dem någonstans.. Vart hittade du dem?

Svar: Jag hittade dem i en "invandrar-livsmedelsbutik" (aka kod arapa haha) så testa med en sån. Kanske Lidl eller Citygross har annars, jag hittade inte heller i varken Willys eller ICA..
Nida V.

2014-05-12 @ 14:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0