marängkrisptårta

 
Oj, vad det var dött här. Måste nog bli bättre på att slänga in recept här, men så säger jag ju varje gång, haha.. Jaja, ni några stycken som kikar in då och då så jag vill passa på att dela med mig av detta smarriga recept. Mamma bakade ofta denna och vi alla älskade den. Nu har jag äntligen bett om receptet och gjort den själv. Såååå god! Ja i alla fall för oss som älskar maräng :) tips på annan god marängtårta; pinocchitårtan.
 
Marängbotten
  • 6 äggvitor
  • 5 dl socker
  • 5 dl riskrisp
Separera äggvitorna och vispa dem (i en helt ren bunke) hårt till ett vitt, fast skum. Vispa ner socker lite i taget. Marängsmeten ska vara styv och fast. Rör försiktigt ner riskrisp i slutet, vispa inte. Bred ut i en långpanna täckt med bakplåtspapper (smörj gärna pappret med lite olja också). Grädda på 125 grader i 75 minuter. Låt svalna och dela sedan i två delar. 
 
Fyllning
  • 6 äggulor
  • 1,5 dl socker
  • 1,5 msk vetemjöl
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 125 g smör 
Koka ihop äggulorna, sockret, mjölet och grädden. Rör om så att det inte bränns vid. Fyllningen ska tjockna. Ställ åt sidan och rör sedan ner smöret tills det smälter i fyllningen. Låt svalna. Bred fyllningen över bottnet och lägg sedan över det andra bottnet. Tips; spara lite fyllning (eller gör lite extra) att bre även på översta bottnet om du vill. 
 
Förbered ovanstående och ställ sedan i kyl, låt den helst stå ett par timmar. När det är dags att äta den, följ nästa steg och gör klart tårtan: 
 
Garnering
  • Vispgrädde
  • Valfritt
Vispa grädden hårt och täck hela tårtan. Garnera med t.ex. mandelspån, hackade hasselnötter eller annat valfritt.

Kommentarer
Postat av: Z

😍👍

2015-10-14 @ 09:02:52
Postat av: Nuki 🍒.

Vilken bra blogg! 😄 Älskar dina recept på bosniska rätter!😊 Tror mannen kommer tycka om lite mer variation nu än krompir och piletina med kajmak 5 dagar i veckan! Haha 😂 Tack!

Svar: Hahaha glad om jag kan hjälpa 😊
Nida V.

2015-10-17 @ 12:44:10
Postat av: Vedrana

Det här ser sååå gott ut :) Blogga oftare om du kan ;) Hälsningar!

Svar: Jättegott, testa! Jag ska försöka, still working on it ;)
Nida V.

2015-10-19 @ 11:08:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0