panerad fisk med dillstuvad potatis

 
Dillstuvad potatis, ett hett tips från min favorit-matblogg, dock har jag gjort om receptet på mitt egna vis såklart. Så oerhört gott tycker jag, potatis och sås i ett och funkar till all sorts fisk. Jag körde på en favoritfirre, panerad torskfilé! Recept på hur ni tillagar torsken hittar ni här. Men vid närmre eftertanke slänger jag nog upp en beskrivning här också..
 
Dillstuvad potatis
  • 1 kg potatis (fast)
  • 50 g smör
  • 3 msk vetemjöl 
  • 2 dl grädde
  • 3 dl mjölk
  • 1 dl hackad färsk (eller fryst) dill
  • Salt & peppar 
  • Citronsaft
Skala och skär potatisen i mindre bitar. Koka den mjuk under lock i saltat vatten. Smält smör i en annan kastrull, vispa ner mjölet tills det blir klumpfritt. Häll i grädden, lite åt gången tills du har en klumpfri redning och häll sedan i resten av grädden/mjölken under omrörning. Smaka av med dill, salt, peppar och en skvätt citronsaft och låt sjuda på svag värme några minuter. När potatisen är färdigkokt, häll bort vattnet, vänd sedan ner potatisbitarna i stuvningen och rör om alltihop.
 
Panerad torskfilé
  • Torskfilé (ca 500 g) 
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 2 ägg
  • 2 dl ströbröd
  • 1 tsk salt
  • Citronpeppar
  • Smör och/eller rapsolja
Lägg upp mjöl, ägg (vispa upp med gaffel) och ströbröd på tre separata tallrikar. Rör ner salt och citronpeppar i ströbrödet. Vänd fisken först i mjöl, sedan ägg och sist i ströbröd. Hetta upp en stekpanna med olja och smör. Stek torsken på medellåg värme några minuter på varje sida så att de får färg och blir genomstekta.
 
Servera på en gång med en god sallad til. Så fantastiskt god husmanskostsmåltid!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åååh såg så himla gott ut!!

2016-03-01 @ 16:23:29
Postat av: Anonym

Har du någon recept på indijanka

2016-03-16 @ 19:13:39
Postat av: Veronica Möller

Åh vad det såg gott ut! Mums! Kraam

2016-04-23 @ 10:15:50
URL: http://acinorev.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0