fullkornsfrallor

 
Igårkväll ville jag baka mina frukostfrallor till sehur (slash suhoor) men tänkte att jag borde göra ett mer mättande och nyttigare bröd om man sedan ska leva på det i dryga 20 timmar. Så det fick bli fullkornsfrallor istället, här kommer recept på 8 stycken:
  • 2,5 dl ljummet vatten
  • 4 dl vetemjöl
  • 4 dl grahamsmjöl
  • 50 g jäst eller 1 msk torrjäst
  • 1,5 msk rapsolja
  • 1 tsk salt
  • 1,5 tsk flytande honung
  • Ägg för penslingt samt vallmofrön, sesamfrön eller solrosfrön för garnering
Blanda vetemjöl och grahamsmjöl i en bunke. Gör en grop i mitten. Smula ner jästen i gropen, tillsätt rapsolja, salt, honung och det ljumma vattnet. Rör så att jästen löser upp sig och jobba sedan ihop mjölet och degvätskan. Knåda kraftigt tills du får en fin och elastisk deg. Täck degen/bunken med bakduk och låt jäsa i minst 30 minuter till dubbel storlek. Ta upp degen, knåda den ytterligare en stund och dela den sedan i 4 lika stora delar som sedan delas i ytterligare 2 delar. Forma de 8 degbitarna till runda frallor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 225 grader. Jäs frallorna ytterligare på plåten under bakduk i ca 30 minuter. Vispa upp ett ägg, pensla dem och strö över valfria frön. Grädda dem sedan i ca 10-12 minuter tills de fått fin färg.  
 
Till vår första sehurbuffé (haha) för i år serverade jag fram nybakade frallor, stekt ägg, bosnisk vitost med gräddfil och stekta kycklingkorvar delade i mindre bitar samt god morgon apelsinjuice och dadlar. Vad åt ni? Hade vartit kul att höra så man får lite inspiration. Tycker det är så svårt att fixa ihop en sehur som är mättande och som man orkar äta alldeles nyvaken den tiden på dygnet.. efter ett tag vänjer man sig dock, då blir det matrester från iftar och värsta festmåltiderna mitt i natten, haha.

Kommentarer
Postat av: Yas

Jag har en känsla av att din blogg kommer vara min räddare i nöden under min första Ramadan på egen hand i köket.. TACKAR dig stort redan på förhand! :))

2012-07-20 @ 12:34:06
Postat av: A

Åker du inte till Bosnien i år ? =)

Svar: Nope.
Nida V.

2012-07-20 @ 16:30:23
Postat av: E

Tarhana ili bilo koju supu sto volis , nest corbasto,

2012-07-20 @ 16:39:32
Postat av: Secret Sweetness

Yummie! För mig är suhur frukoststilen; Gröt, mackor, omelett och juice. Simple :))

2012-07-22 @ 19:20:32
URL: http://secretsweetness.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om man ska göra dubbelsats elr kanske till och med trippelsats ska man gångra jästen med x2/3?

Svar: Nja, det kan man, men egentligen behövs det inte. Du kan öka jästen något men behöver inte köra hela 3 paket om du ska tredubbla satsen tex. Det funkar nog med nästan lika mycket jäst för dubbel sats, bara att det då jäser långsammare så "dubbel storlek" kanske tar längre tid för en dubbel sats.. tror det funkar så iaf :)
Nida V.

2013-10-13 @ 22:39:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0