how to prepare for the Month of Mercy

En fråga bara, vad är ditt tips för att förbereda sig för ramadan? Hur gör man det på bästa sätt? Och man ska ju läsa ut hela koranen också, hur delar man upp läsningen?:) Tacksam för svar
 
Om bara några dagar börjar den välsignade och vackraste månaden, och det är smart att redan innan (helst långt innan) börja fundera på hur man kan förbereda sig för att på bästa sätt välkomna månaden och utnyttja den på bästa möjliga sätt. Jag tycker bara det är ett steg av förberedelse, dvs att ägna sina tankar åt att Ramadan snart är nära, "oroa" sig över hur man kan förbereda sig, då medvetandet utgör en stor del. Många ägnar inte en enda tanke åt Ramadan förrän den knackar på dörren och då tror de att nu ska jag vara otroligt god och dyrka Gud dag och natt i en månad, men nej.. det funkar inte riktigt så. Men bara genom att bära Ramadan i tankarna har man gjort en hel del ifrån sig! Om man är medveten om det kommer resten falla in ganska naturligt. Men jag kan ge några konkreta tips och den som har fler får mer än gärna kommentera.
 
1. Niyyah (avsikten). Förutom att bara vara medveten om att Ramadan är nära får man tänka igenom sina avsikter med Ramadan, med fastan, med allt som väntar och även med varje handling innan månaden. Se till att avsikterna inte är något annat än uppriktiga och goda. Att förbereda sig behöver inte alltid innebära nå, man kan se till så att små vardagliga grejer utnyttjas genom att t.ex. göra fler goda saker i Guds namn. Ställer man upp för någon på något, se till att det inte är bara för att, eller att du känner "jag orkar egentligen inte, suck.." utan, gör det med ett stort leende, i Guds namn, för att göra Honom nöjd och ingen annan! Avsikten är viktig i allt vi gör - det är den som räknas!
 
2. Granska dig själv. Uppriktigt och på djupet. Det är ingen annan som kan göra det förutom du. Människor borde i allmänhet lite oftare granska sig själva istället för att tänka på vad andra gör och hur de gör det och döma andra. Man borde sträva efter att så fort man börjar tänka något dåligt om en annan människa (eller överhuvudtaget börjar reflektera kring hur denne lever sitt liv), så ska man vända det mot sig själv och istället börja tänka på - hur lever jag mitt liv? Hur är jag egentligen? Vad kan jag förbättra? Vad vill jag uppnå med mig själv? Du vet säkerligen om många, många brister hos dig själv som kanske ingen annan känner till. Det kan handla om allt från tankar till blickar till ord, egenskaper, handlingar. Ingen är perfekt och alla gör vi fel, alla har någonting som kan förbättras. Tänk över sådana saker och gör upp mål för hur du vill förändras. Detta ska givetvis vara långsiktigt, dvs man ska inte bara förbättras under Ramadan och sedan återgå till sitt vanliga jag, men Ramadan brukar vara en bra startlinje (skippa "nyårslöften", this is the real deal). När du sedan kommit underfund med hur du kan göra dig själv bättre som människa (gentemot dig själv, andra och Gud) så - börja! Vänta inte till Ramadan utan börja redan nu, just för att förbereda dig inför Ramadan, för att känna dig själv bättre till mods när månaden börjar. Sluta upp med sådant som kan försämra din iman, avstå från sådant som du vet är dåligt och ersätt det med något bra istället (typ.. skippa musiken i hörlurarna och lyssna på Koranen, föreläsningar eller nasheed istället).
 
3. Förutom de "själsliga" målen med att rena sig själv/bli en bättre människa; sätt upp mål med hur du vill förbättra din iman. Exempel är; lära sig fler verser ur Koranen, lära sig fler av Guds namn, be fler sunnah eller frivilliga böner osv. Börja även med detta redan nu, vänta inte. Är man till exempel lite "lat" med bönen, skjuter upp den en timme eller två, ber kanske bara den obligatoriska fard-bönen.. sätt upp som mål att bli bättre på det, att be i tid och att även be varje sunnah bön. Och skrid till verket genast.
 
4. Att värma upp med fastan är inte heller helt fel för den som kan och vill. Nu när Ramadan inträffar en tidpunkt på året som är som längst och svårast att fasta igenom kan det vara svårt att vänja sig vid att plötsligt fasta 30 dagar i rad, 19 timmar i sträck. Ta del av den frivilliga fastan redan några månader innan Ramadan, fasta måndagar och torsdagar eller "de vita dagarna" (13, 14 & 15e varje månad i Hijra-kalendern). Förutom uppvärmning får man en enorm belöning insh'Allah. (Note: självklart går det bra att fasta andra dagar också).
 
5. Vad gäller att läsa ut hela Koranen så är det ju inget måste, men givetvis jättebra för den som kan och vill. Det är ett jättebra mål att ha! Även det kan man förbereda sig med innan, läsa Koranen lite oftare innan för att "komma in i det hela". Vill man sedan läsa ut hela Koranen under Ramadan får man se till att göra upp något slags schema som man följer, att säga "jag läser så mycket som jag orkar varje dag.." kommer aldrig funka. Ramadan är 29 eller 30 dagar. Koranen är uppdelad i 30 juz'. Alltså måste man ha som mål att läsa ut ett juz varje dag. Ett tips är att dela upp varje juz på 5 och sedan läsa några sidor efter varje obligatorisk bön, då blir det inte jättemycket på en gång (blir ca 4 sidor efter varje bön).
 
Gör dua oftare, be om förlåtelse, var vänlig och givmild mot din omgivning och dina medmänniskor, ge mer sadaqa, kontrollera dina ord och dina handlingar, öka din dyrkan, implementera sunnah och fler frivilliga gärningar i din vardag. Och gör allt detta med goda avsikter.. det är mina tips. Må Allah acceptera vår strävan, goda gärningar, dua och fasta och underlätta för oss alla!

Kommentarer
Postat av: sarah

vilka fina tips Nida, jazzak Allah khayr :) o så amin på din du'a! råkade länka din gamla test på en annans blogg lol fick dåligt samvete över designen men nu när kursen är klar o allt ska jag ta tag i det insha Allah (A) kram

Svar: Haha det gör inget, det var ju mer för din övnings skull, jag är inte i behov av en så det är ingen fara om du inte har tid fina du :) hade tom. glömt bort det.. Väntar dock fortfarande på mejl!
Nida V.

2012-07-16 @ 11:06:01
Postat av: Anonym

Wow.. Jätte bra skrivet, svaka ti cast! Jag får alltid enormt mycket inspiration genom att klicka in hit på din sida och läsa dina inlägg. Keep it up! :))

Svar: Drago mi je cuti, I'll keep sharing ako Bog da så länge det tillför åtminstone någon någonting :)
Nida V.

2012-07-16 @ 15:37:01
Postat av: Fatma B

Tack för detta fina inlägg!! :)

Svar: Tack själv!
Nida V.

2012-07-16 @ 15:41:07
URL: http://fatmabi.wordpress.com/
Postat av: warda

ÅÅh önskar verkligen att jag kunde fasta, jättebra tips btw =)

Svar: Preggo? :D ja som man längtar till fastan!
Nida V.

2012-07-16 @ 17:46:55
Postat av: Anonym

Superbra skrivet mashallah! Har du några tips på vart man kan ge sadaka? Menar du föreningar som typ unicef och så? känns som att mycket av pengarna där går till annat än direkt till folk et som behöver det. Sen är det alltid olika när ramdan börjar, följer du att det är nu på fredag eller lördag? Sen en fråga om tiden, eftersom det blir så långa dagar i sverige, är det okej att anpassa sig efter ex tysklands tider eller ska man ha iftar vid tio-.tiden som det är nu?

Svar: Ett tips är Islamic Relief, det är en organisation jag verkligen litar på och som hjälper människor i nöd överallt i världen. InshAllah kommer de pengarna utnyttjas väl. Känner man någon personligen eller om någon annan gör det (t.ex. jag från Bosnien kan hur lätt som helst hitta fattiga barn eller familjer i Bosnien som knappt har något att leva på) så kan man ju bidra direkt också istället för indirekt. Det viktiga är avsikten! Jag kommer börja fasta på fredag inshAllah (så länge det inte uppenbart visas att Ramadan inte infaller förrän på lördag, men det tvivlar jag på). Sista frågan kan jag inte svara på tyvärr, men jag känner inte till någon fatwa som tillåter att vi får anpassa våra tider efter någon annan (kanske eventuellt för de som bor nordligast och har typ 30 minuter natt per dygn haha) men det ändå fullt möjligt att fasta de tiderna som vi har nu. Hoppas jag gett tillräckligt med svar på dina frågor :)
Nida V.

2012-07-16 @ 22:38:26
Postat av: warda

hahaha nej syster, har Diabetes =)

Svar: Åh vad tråkigt att höra :(
Nida V.

2012-07-18 @ 01:56:13
Postat av: Anonym

Heej nida! Hoppas allt är bra :) Kan inte du kanske lägga upp vad som avbryter fastan å vad som inte gör det? Det är så många som säger så olika hela tiden. Ja undrar mest u vezi kupanje, pranje zuba, å blod(förutom mensen).

2012-07-23 @ 10:25:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0