vegetarisk lasagne

 
En god vegetarisk lasagne för den som gillar sådant. Vi upptäckte dock att det inte riktigt gick hem hos oss, köttätare som vi är, haha. Jag menar, vi visste knappt vad en zucchini var för något.. behöver jag säga mer?
  • 8 lasagneplattor
  • 2 morötter
  • 2 zucchini
  • 2 gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 250 g fryst bladspenat
  • Basilika (hackad)
  • 1 burk krossad tomat (a 400 g)
  • 2 dl creme fraiche
  • 200 g fetaost
  • 3 dl riven ost
  • 1 msk olja
  • 2 tsk salt, ½ tsk socker, 1 krm svartpeppar
Skala och skär morötterna i halvmånar, skär även zucchinin (halvmånar eller kvarter beroende på storlek). Hacka löken och pressa vitlöksklyftorna - fräs bägge löksorterna i olja tillsammans med morötterna. Tillsätt zucchini, tomatkross, creme fraiche. Krydda med salt, socker och peppar. Låt puttra 10 minuter, tillsätt sedan basilika. Smaka av.
 
Tina spenaten och krama ur all vätska, smula fetaosten och börja nu lägga samman lasagnen. Först 1/3 av såsen, hälften av spenaten och fetaosten, täck med ett lager lasagneplattor, varva med ett nytt lager sås, spenat, fetaost och lasagneplattor. Överst ett lager sås och riven ost på alltihop. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

En fråga.. om ni båda jobbar och så.. hur hinner du med så god mat varje dag? Lagar ni alltid mat när ni kommer hem från jobbet eller blir det gårdagens :P

Svar: Jag jobbar heltid, maken pluggar (och har mycket mindre fritid än mig med en så krävande utbildning). Jag står för det mesta av matlagningen, och ja, brukar oftast laga mat efter jobbet.. ser ju till att inte laga maträtter som tar hundra år att göra utan max en timme typ då hinner man ju med det :) vissa dagar/veckor är jag mycket sämre på det och saknar orken då blir det inte lika mycket hemlagat eller lagat från grunden (tex mer halvfabrikat). Sen ska maken också ha creds för han är alltid duktig med att hjälpa till om jag behöver en högra hand, spec med disken efteråt haha. Gäller nog bara att planera sin tid rätt samt planera exakt vad man ska laga o så hjälpas åt :) men det är långt ifrån alla dagar i veckan som jag orkar!
Nida V.

2012-11-06 @ 22:43:20
Postat av: J

Hej. Först vill jag bara tacka för receptet på delicato-bollarna! BÄST var det!!! :) Sen undrar jag om du kommer på alla recept själv som du lägger upp? :) Eller har du någon mat/kak-blogg som du får inspiration från? KRAM

Svar: Tack själv för din kommentar! :) kul att du gillade chokladbollarna, jag gör dem nästan alltid nuförtiden istället för vanliga kokosbollar.. tycker de är så godare! Nej, jag kommer inte på alla recept själv, men jag "snor" inte heller från något specifikt ställe. Jag hittar inspiration överallt! De flesta av mina recept här är ändrade på ett eller annat sätt, jag hittar nästan aldrig ett recept som jag håller mig till fullt ut utan gillar att ändra och experimentera själv. Eller t.ex. om jag är sugen på en maträtt hittar jag fem olika recept till samma maträtt och plockar det bästa från alla och sätter ihop till ett eget. Jag älskar att prova nytt och gör alltid värsta projektet av recept och ingredienser för det, haha. Kram!
Nida V.

2012-11-07 @ 11:34:39
Postat av: Anonym

Hur gammal är du? :)

Svar: 23 :)
Nida V.

2012-11-08 @ 15:16:26
Postat av: newsyn

Hej syster, tittar in hit för jag vill verkligen tacka dig för en underbart bra blogg. du har hjälpt mig mycket på traven då jag är i en period i livet då jag lär mig laga mat! MashaAllah du är så otroligt duktig så!

Kram

2012-12-10 @ 18:42:01
URL: http://newsyn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0