mantije

 
Mantije - sååååå gott! Jag har aldrig tidigare själv gjort dem, eller sett på hur man gör, så igår var första gången med hjälp av uppgooglade bosniska recept och nu har jag satt ihop ett eget. Pilligt och krävs en hel del tålamod för den ovane, men så värt det kan jag lova!
 
Deg
  • Ca 11 dl vetemjöl (man får alltid prova sig fram när det kommer till deg)
  • 4 dl ljummet vatten
  • En skvätt olja
  • 1½ tsk salt
Häll mjöl, salt, vatten och lite olja i en bunke - knåda ett bra tag till en fin deg. Degen ska vara mjuk men inte "klistrig". Lägg en bakduk över bunken och låt stå i 1 timme. Förbered under tiden fyllningen enligt nedan.
 
Fyllning
  • 40 g smör
  • 400 g köttfärs
  • 2 röd lök
  • 1 tsk vegeta
  • ½ tsk salt
  • ½ tsk svartpeppar
Hacka löken väldigt smått. Smält smöret i en stekpanna och bryn löken några minuter på mellanlåg värme. Tillsätt köttfärsen, vegeta, salt och peppar, bryn alltihop en stund och rör om, ställ sedan åt sidan och låt svalna. Somliga försteker inte köttet alls, det går säkert också bra (vid närmare eftertanke steker man inte köttet till burek heller utan ugnen fixar det). Jag vet inte om det finns något som är "mer rätt" eller blir godare?

Tillvägagångssätt
  • 125 g margarin
Smält margarin i en liten kastrull. Knåda ihop degen och dela i 8 lika stora delar, forma till runda bollar. Pensla smält margarin över dem och låt stå på bakduk i ca 20-30 minuter. I receptet jag använde läste jag att man ska göra ungefär så här: ta en boll i taget och kavla först ut på mjölat bakbord till en rund platt kaka. Använd sedan händerna/fingrarna och dra ut degen till en jufka (dvs så som man gör pita - degen ska bli så tunn att den är genomsynlig - bild), arbeta från mitten och dra den utåt. Detta är lättast om man gör på ett bak-lakan. Pensla över smält margarin och gör sedan samma sak med nästa boll, lägg den över den första jufkan och pensla även över den med margarin. Upprepa detta med 4 degbollar. Skär av de tjocka kanterna. Skär sedan degen/jufkan i ungefär lika stora kvadrater. Lägg fyllning i mitten på varje (bild). Stäng dem sedan genom att vika de diagonala hörnen mot varandra (mot mitten). Forma eventuellt lite till tills den blir rund och lägg sedan på bakplåt (som ska vara smord med olja). Samma sak upprepas med de 4 återstående degbollarna och man kan även hitta på något fiffigt av kanterna som blir kvar. När plåten är fylld - pensla smält margarin över dem och grädda i en förvärmd ugn på 225 grader i ca 25-30 minuter eller tills de får fin färg. Mot slutet, häll över yoghurt utspätt med gräddfil och med pressade vitlöksklyftor i, sedan tillbaka in i ugnen med det någon minut.
 
Efteråt hittade jag denna länken på youtube där hon gör på ett liiite annat sätt - principen är densamma men man drar inte ut degen förrän alla fyra (i klippets fall - fem) degisar ligger på varandra. Vet inte vilket som är smartast, hursom kan man kika på det här klippet för att få bättre hum om min beskrivning som kanske bara är förvirrande, jag vet inte, men jag försökte iaf haha.

Kommentarer
Postat av: Emina

Whaaaat?! Nisam nikad cula za mantije s fasiranim mesom, mi uvijek pravimo s piletinom, ne znam jesi li ikad tako jela?

Svar: Min tur to go all whaaaat ;P ja nikad nisam cula s piletinom! (A I koji god sam nasla recept kad sam trazila bio je s mesom). Ove mantije su vise sandzacke po meni, puno bosanaca i ne znaju sta su mantije haha kod nas se nikad nisu ni pravile, jela sam ih vise puta al od sandzaklija och då har de alltid varit med köttfärs.. odakle su te pilece?! :)
Nida V.

2012-09-17 @ 20:53:23
Postat av: Anonym

Svaka cast, stvarno si domacica! Legend!

2012-09-17 @ 21:44:32
Postat av: Emina

Alltså det är så gott, moras probati! Ja mislim da se raskuha piletina i onda na isti nacin pravis, toliko budu ukusne da prste slatko polizes haha. Ne znam ja tacno odakle su, mi smo iz banja luke i znam da se kod nas svugdje u krajini jedu, mozda neki nas variant tih sandzacki haha :)

Svar: Ah pa ja, volite vi piletinu u krajini haha :) probat cu nekad (mada se sigurno necu nakaniti ovo praviti ponovo ett bra tag), a prova ni köttfärs med det blir suuupergott :) maalo me podsjeca na somaliska "sambosa" om du vet vad det är, ja se s tim davim kad imam prilike..
Nida V.

2012-09-17 @ 21:58:06
Postat av: besima

Ija sam pravila ove jednom, i bas sam pratila taj video sto si stavila.. super je , nije uopste tesko :-)))

Mantije su turske, one se prave s piletinom a ove su sandzaske manije s fasiranom ;-))

2012-09-18 @ 15:07:53
URL: http://www.hube.blogg.se
Postat av: Aisha

Åh så gott, dina mantije ser riktigt goda ut :) men ja det tar en väldans tid att göra a tako se brzo pojede. Nu blev jag sugen på mantije :p men hur gör du, som za pitu och sen delar med kniv eller? Så gör jag iaf, najlakse mi tako. Pazarske mantije gör man lite annorlunda, ko loptice typ.

2012-09-18 @ 17:40:37
URL: http://akeys.blogg.se
Postat av: Elma Sandzå

Vad duktig du är Nidå som orkar denna rätt, den är så krävande al stvarno je gott.

Mantije härstammar från sandzak och om man skulle säga till någon da se prave s piletinom gadjali bi te tevsijom, det är KÖTT som gäller.

Jag fuskar dock kada pravim mantije, vilket är sällan. Jag kavlar ut degen precis som till burek, fyller i med kött i ondar napravim k'o burek och sedan skär jag bara i små bitarl Alltså håller jag aldrig på med hundra små bollar o sånt och jag tycker att det blir lika gott för det är ju vitlöksmjölken som gör hela smaken.

Nästa gång dolazim na mantije, bjuden eller inte - eto me.

Kram

2012-09-18 @ 20:29:17
Postat av: A

Nice ! Men jag föredrar hellre klepe , to jedemo u Sarajevu a za ostale gradove ne znam. Jesi ikad probala klepe praviti ? Probaj , ukusno je. A to za mantije s piletinom , nikad cula.

2012-09-20 @ 04:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0