vitostfyllda gifflar (pinerlije)



Aldrig hört talas om "pinerlije" förut och kanske har dessa ett annat namn, men jag snubblade i alla fall över detta pinerlije-recept igår och visste direkt att det är något för mig. Vitostfyllda gifflar kallar jag det på svenska, i brist på bättre namn. Så mjukt och gott och fyllt med god ost (podsjeca me na neka slicna peciva iz bosanskih pekara), gott till både frukost och picknick, som tillbehör eller bara något att sluka i sig i förbifarten.. vilket jag har gjort i princip hela dagen, en efter en - farligt det där.
 
Jag fick slut på min vitost efter ett tag så den sista rullen fyllde jag med nutella (maken protesterade inte, haha).
 
Deg (24 st)
  • Ca 14-16 dl vetemjöl
  • 1 pkt jäst
  • 3 dl ljummet vatten
  • 1 dl mjölk
  • 1 dl filmjölk (jag hade ingen och ersatte med mjölk)
  • 1 dl olja
  • 1 tsk socker
  • 3 tsk salt
Smula ner jästen i en bunke, tillsätt ljummet vatten och rör om. Blanda ner resten av ingredienserna (mjölet sist) och arbeta till en blank och smidig deg. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 40 min. Knåda degen samman än en gång på mjölat bakbord. Dela i fyra delar och forma till bollar. Kavla ut en boll i taget (så mycket som möjligt) till en platt kaka.  
 
Fyllning
  • 200 g margarin (rumsvarmt, mjukt)
  • 1-1½ dl gräddfil
  • 500 gr bosnisk vitost (travnicki)
  • 1 ägg och sesamfrön för pensling
Lägg margarin i en bunke (jag tog direkt från kylen så jag värmde en aning i mikron först men det ska inte bli rinnande!), tillsätt gräddfilen och rör till en jämn fyllning. Mosa vitosten med en gaffel (rör inte ner i fyllningen). Bre på ett lager fyllning på degen och strö sedan på vitosten här och var. Vik sedan från båda sidorna mot mitten (bild). Bre på lite mer fyllning och ha på lite mer vitost i mitten, vik sedan degen på mitten. Skär rullen i 6 bitar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper på, låt jäsa i ca 30 min. Sätt under tiden på ugnen på 200 grader. När det är färdigjäst, vispa ett ägg och pensla över samt strö sesamfrön över. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter eller tills de får fin färg. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0