lasagne

 
Min lasagne :) hur gör ni lasagne? Dela gärna med er! 
 
Köttfärsfyllning
  • 500 g köttfärs
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 400 g krossade tomater
  • 1,5-2 dl passerad tomat
  • 2 msk tomatpuré
  • Salt, svartpeppar och valfria kryddor
  • Oregano
Skala och hacka löken och vitlöken (vitlöken kan pressas). Fräs löken mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning. Jag brukar salta, peppra och krydda köttet med t.ex. lite paprikapulver och grillkrydda när köttet får färg. Tillsätt krossade tomater, passerad tomat, tomatpuré. Smaka av med mer salt/kryddor och oregano. Låt såsen puttra ca 5 min.
 
Ostsås
  • 10 dl mjölk
  • 4,5 msk vetemjöl
  • 5 dl riven ost
  • 0,75 tsk salt
  • Vitpeppar

Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 4 dl av osten och smaksätt med salt och en liten nypa vitpeppar.

Ihopsättning

  • 10-15 st lasagneplattor

Sätt ugnen på 225 grader. Varva ostsås, plattor och köttfärssås i en smord ugnssäker form. Börja och avsluta med sås. Strö över resten av osten. Grädda i nedre delen  av ugnen ca 30 min (se till att plattorna inte behöver mer tillagningstid än så annars måste de förkokas). 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag börjar med fyllningen avslutar med fyllning+ sås+ost. Testa så!

2013-12-08 @ 22:16:28
Postat av: Vedrana

Hej, måste fråga:
Om du först har ostsås, plattor och sen köttfärsås då måste det sista vara plattor och ostsås? :)

Svar: Oj det var så länge sedan jag gjorde lasagne att jag inte minns, haha, men av bilden att döma ser det ut som att det var så jag gjorde ja :)
Nida V.

2015-12-08 @ 10:58:27
Postat av: Vedrana

Haha, tack för svaret och lägg gärna upp fler recept när du får tid över :)

2015-12-10 @ 10:27:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0